Ivica Zubaks långfilm Måste Gitt hade svensk biopremiär den 6 januari och rosades av de svenska filmkritikerna. Snittbetyget är höga 3,63. Publiken har också uppskattat filmen. Filmen är producerad av Abbe Hassan, Indian Summer Film, i samproduktion med Film i Väst. Distribution Triart.
I Måste gitt följer vi Metin, en ung man i en av Stockholms förorter där oskrivna lagar gäller och de egna domstolarna alltid har sista ordet. Det udda med den här shurdan (=killen!) är att han skriver dagbok om allt han ser och gör – alla namn och platser dokumenteras i minsta detalj. När dagboken en dag försvinner blir Metins liv knas och aldrig detsamma igen.
I rollerna: Can Demirtas, Jörgen Thorsson, Selma Caglar, David Nzinga, Lena Endre, Shebly Niavarani, Madeleine Martin.
Ivica Zubak (f. 1978) har sedan 1999 gjort ett tio-tal kortfilmer, där ibland 10 Guds siffror och Plantera kyssar och Labyrinth Within.
Jan-Olov Andersson ger den betyget 4 (av 5) i Aftonbladet:
”Måste gitt är inte bara fräckt filmad och klippt, den sprudlar också av berättarglädje, humor och genuin kärlek för de personer som skildras.”
Helena Lindblad, betyg 4, Dagens Nyheter:
”Efter ett med få undantag blekt filmår 2016 känns det befriande med ett riktigt dundrande genombrott. ’Måste gitt’ är kärlek vid första ögonkastet. Streetsmart, högeffektivt berättad, tajt dialog och skamlöst underhållande.”
Mats Johnson, betyg 4, Göteborgs-Posten:
”Det svenska filmåret på bio 2017 rivstartar med Ivica Zubaks Måste gitt (Måste dra) som är en tempostark Snabba cash-variant späckad med humor och som kretsar kring den unge kriminelle killen Metin, spelad med en imponerande intensitet och karisma av Can Demirtas. Regissören Zubak, född i Kroatien 1978, är på ett sluggerhumör och riktar kängor mot det svenska kulturetablissemanget och kaxigt nog även mot svensk film (”Dom snackar så konstigt i svenska filmer”).”
Sofia Olsson, betyg 4, SVT Kulturnyheterna:
”Dessutom är Måste gitt rolig, med pepprig dialog framförd av säkra skådespelare. Här finns knappt en falsk ton eller blick, trots överdrifter och rollfigurer som närmar sig karikatyrer. Ivica Zubak är trygg i vad och hur han kan driva med känsliga saker, dialogen lyfter till högkvalitativ komik eftersom den är så snabb och inte gör pauser för att understryka roligheter.”