Etta i Danmark. Etta i Norge. Så ser det ut för Film i Västs samproduktioner på bio i de två länderna. Det är Journal 64 och Skjelvet som toppar de inhemska filmlistorna.
I Danmark har Hans Petter Molands Journal 64 varit den överlägset mest sedda filmen på biograferna med 760 600 besökare. Filmen är den fjärde och avslutande i en filmatisering av Jussi Adler-Olsens deckare om Avdelning Q. I huvudrollerna ser vi Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Jacob Oftebro och Pål Sverre Hagen. Tidigare har också Fasandraeberne (2012), Kvinden i buret (2013) och Flaskepost fra P (2016) haft premiär med 754 000, 695 000 och 688 000 biobesökare. Totalt har alltså nästan 2,9 miljoner sett de fyra filmerna. De fyra filmerna belägger plats 1, 2, 4 och 5 när det gäller mest inkomstbringande danska filmer.
Bland övriga samproduktioenr ser vi Per Flys Backstabbing for beginners (31 000), Lars von Triers The House That Jack Built (22 500), Janus Metz og Sine Plambech Hjertelandet (5 400), Milad Alamis Charmören (3 400), Isabella Eklöfs Holiday (2 700).
Med två veckor kvar till nyår har 3,3 miljoner biljetter sålts till dansk film, som har en marknadsandel på 28 procent.
I Norge är det totalt bara Mamma Mia! Here We Go Again! som slår John Andreas Andersens Skjelvet, som setts av 590 000 biobesökare. Den norska katastroffilmen är en uppföljare till publiksuccén Bølgen och kommer att visas på Göteborg Film Festival 2019. Skjelvet är också en av de största norska biosuccéerna bland filmer som Kon-Tiki, Bølgen och Kongens nei (som också samproducerats med Film i Väst).
Marius Holsts Mordene i Kongo har setts av 117 000, Iram Haqs Hva vil folk si hade premiär 2017 men har sammantaget kommit upp i 132 000 sålda biljetter. Mats Groruds Tårnet har setts av drygt 11 000.
I Finland är det bara en samproduktion som legat på listan, The Eternal Road av AJ Annila. Den hade premiär 2017 och har setts av totalt 145 000 på bio.