I dag är det svensk biopremiär för Anders Hazelius Uddevallainspelade film Forever. En ungdomsfilm om vänskap, kärlek och fotbollsdrömmar efter ett manus av Jessika Janckert. Filmen är producerad av Stefan H Lindén och Erik Lundqvist, SF Studios, i samproduktion med Film i Väst. Filmen distribueras av SF Studios. Filmen får fina betyg av svenska recensenter.
I huvudrollerna ser vi filmdebuterande Flutra Cela och Judith Sigfridsson som 14-åriga bästa vänner och aspirerande fotbollsproffs. I filmen medverkar också Agnes Lindström Bolmgren (Tårtgeneralen), Guldbaggenominerade Mustapha Aarab (Vinterviken) och Eleftheria Gerofoka (Ring mamma!).
Mila (Flutra Cela) och Kia (Judith Sigfridsson) har varit bästa vänner och lagkamrater så länge de kan minnas. När tjejerna får en ny fotbollstränare i hårdsatsande Lollo (Agnes Lindström Bolmgren) så börjar de sakta glida isär. Mila som drömmer om att bli fotbollsproffs och spela på Gothia Cup ser äntligen sin chans att lyckas – men är det värt att offra sin bästa vän för att vinna till varje pris?
Forever är skriven av manusförfattaren Jessika Jankert (Så jävla easygoing) om två unga vänner som strävar efter att rädda sin vänskap samtidigt som de försöker hitta sina egna identiteter och följa sina drömmar. Den hyllade svenske regissören Anders Hazelius kommer att regissera filmen. Han har tidigare regisserat de prisbelönta tv-serierna Tunna Blå Linjen (2021) och Thunder in My Heart (2021).
Så här skriver ett urval recensenter:
Mats Johnson sätter betyget 4 (av 5) i Göteborgs-Posten: ”Forever briljerar med fotbollsmagi och starka känslor. Filmen om laget Linden BK som ska vinna Gothia cup imponerar. Trovärdigheten är märkbar i allt från repliker till snygga dribblingar och fjortonåriga hjärtan i brand.”
Emma Gray Munthe sätter också en fyra i Aftonbladet: ”Regissören Anders Hazelius (”Tunna blå linjen”, ”Thunder in my heart”) och manusförfattaren Jessika Jankert (”Så jävla easygoing”) har fångat vad det ekonomiska utanförskapet kan leda till, och ännu bättre har de fångat närheten, lojaliteten och de tvära kasten i Milas och Kias vänskap. Hjärtat både värms och går sönder.”
Caroline Hainer instämmer med betyget 4 i SVT Kulturnyheterna: ”Att regissören Anders Hazelius valt två icke-skådespelare i huvudrollerna är ett bra drag, det höjer trovärdigheten i fotbollsscenerna. Det gör också skådespeleriet mindre polerat vilket i sina bästa stunder betyder ren autenticitet. Faktiskt var det länge sedan man såg gymnasielivet skildras med en sådan värme. Här finns de tvära känslokasten, skolans skoningslösa hierarki och bräckligheten i ett ego på jakt efter självkänsla. Och mitt i detta Milas och Celas fina vänskap som har den där ”vi mot världen”-komponenten som känns igen från till exempel Elin och Agnes i Fucking Åmål och gör att man önskar dem allt gott i världen.”
Wanda Bendjelloul ger filmen en trea i Dagens Nyheter: ”Plötsligt förflyttas vi från klassrummet till en dunkelt upplyst fotbollsplan. Kall svensk vårkväll, tunga kroppar som drabbar samman och frustar rakt ut av ansträngningen. Mila som blir avblåst mitt i ett anfall vilket, till skillnad från hennes robotliknande framställning i klassrummet, väcker starka känslor. Det är rått filmat och väl fångat av regissören Anders Hazelius (Tunna blå linjen) som genast gör att vi förstår varför Mila brinner för fotbollen.”
Erik Diedrich sätter betyget 4 av 5 i Filmtopp.se
Björn Jansson sätter betyget 3 i Sveriges Radios Kulturnytt i P1