I helgen är det svensk biopremiär för norska historiska actiondramet Upproret. Filmen är regisserad av Nils Gaup (The Kautokeino-Upproret, Birkebeinerne, Pathfinder) och producerad av Storyline NOR i samproduktion med bland andra Film i Väst och GötaFilm, Christer Nilsson. Filmen klipps i Göteborg av Fredrik Morheden och Michael Higgins leder scenografiarbetet. SF Studios distribuerar filmen i Norden. Filmen är också aktuell på Göteborg Film Festival.
Huvudrollerna spelas av de svenska skådespelarna Otto Fahlgren (Björnstad) och Simon J. Berger (Drottning Margareta, Exit). I rollistan ingår även Alexandra Gjerpen, Mads Sjøgård Pettersen, Stig Henrik Hoff och Heidi Ruud Ellingsen.
Upproret berättar historien om kampen mot förtrycket i gruvstaden Sulitjelma, kallad Sulis, i början av 1900-talet. Konrad och de förtryckta gruvarbetarna står tillsammans i upproret mot gruvbolaget och dess hänsynslösa ledare Wennstrøm. Filmen handlar om faktiska incidenter på Norges näst största arbetsplats, där gruvbolaget hade all makt och där arbetarna kämpade under omänskliga förhållanden i de farliga och mörka gruvorna. Detta var de nordiska ländernas vilda västern. Förtryck, slavarbete och kapitalismens brutalitet slutade med en revolt som skapade den nordiska modellen och det moderna samhälle vi idag ser i Skandinavien.
Här är ett urval recensioner:
Eva af Geijerstam sätter betyget 3 (av 5) i Dagens Nyheter:
”Så formar sig Upproret till ett triangeldrama mellan arbete och kapital med oskuldsfulle Konrad i mitten, sliten mellan sina drömmar om återförening med familjen och moraliska förpliktelser mot arbetskamraterna. Frestelserna är länge övermäktiga, medan Nils Gaup botaniserar bland detaljerna i maktkampen både inom arbetargruppen och i Wenströms hårda styrningsmetoder. Här finns förstås också tid för Konrads amorösa uppvaknande.”
Jan-Olov Andersson sätter också betyget 3 i Aftonbladet:
”Nils Gaup berättar lite fyrkantigt, han är inte direkt någon som för filmkonsten framåt. Men han är effektiv, det blir stundtals rätt spännande och det är inget snack om saken än att Gaup har hjärtat på rätta stället i skildringen av detta arbetaruppror.”
Samma betyg sätter Andreas Samuelsson i MovieZine:
”Men Nils Gaup, regissören bakom klassiska Vägvisaren, har ändå ett gott grepp om tempot och skruvar upp spänningen gravdis till en (bokstavligen) explosiv final. Det imponerande hantverket och talangen bakom och framför kameran gör att man överser vissa brister. Hollywood-känslan kommer igen med häftig yta som får kompensera för tunt innehåll.”