Nyheter

Ny rapport: "Streaming Evolution: Navigating Three Years of SVOD Trends"

Film i Väst

Ny rapport: "Streaming Evolution: Navigating Three Years of SVOD Trends"

Den nya rapporten Streaming Evolution: Navigating Three Years of SVOD Trends från The Film Agency erbjuder en fördjupad analys av det europeiska streaminglandskapet. Rapporten ger en översikt över hur publiken runt om i Europa använder streamingtjänster, vilka plattformar som dominerar och hur tittarvanorna förändras. Den ger värdefulla insikter i utvecklingen av digital mediekonsumtion på europeisk nivå – och bjuder in till reflektion kring vad detta kan innebära för framtidens publikarbeten.

Rapporten är skriven av Celia Fumanal och Diego J. Fernández från The Film Agency.

Rapportens bakgrund och nya insikter

Denna publikation är en uppföljning till rapporten The Audience Isn’t Waiting—Are We Ready to Change?, som undersöker hur offentliga filmaktörer och den europeiska filmindustrin i stort behöver ompröva sin relation till publiken. Ett av de teman som lyftes fram var vikten av att förstå det bredare audiovisuella ekosystemet – inklusive den roll som streamingplattformarna i allt högre grad spelar. För att fördjupa detta perspektiv bjöd Film i Väst Analysis in The Film Agency att utveckla sitt bidrag till en fristående fokusrapport om streaminglandskapet. Syftet är inte att ställa streaming i motsats till biografen, utan snarare att betrakta det som en parallell kraft – en kraft som fortsätter att forma publikens beteenden, förväntningar och tillgång till film. Genom att undersöka strategierna och utvecklingen bakom streamingplattformarna hoppas vi kunna ge nya insikter i hur offentliga filmorganisationer och branschen i stort kan orientera sig i en föränderlig verklighet – och i förlängningen hitta nya sätt att nå publiken.

The Film Agency

The Film Agency erbjuder marknadsföringslösningar för producenter, säljagenter och distributörer världen över. Genom strategiskt tänkande levererar de effektiva och tidsriktiga kampanjer, där insiktsfulla och nyskapande material kombineras med autentiskt berättande för att stärka varumärket för audiovisuella projekt.

Grafik: Javier Peña