Film i Väst – en stolt filmtradition
Film i Väst grundades i Västra Götaland 1992. Sedan dess har Film i Väst vuxit fram som Skandinaviens ledande samproducent av svensk och internationell långfilm, dramaserier, dokumentärer och korta format. En resa från Trollhättan till Cannes och Berlin. Och resten av världen...
30 år med Film i Väst - ett smakprov
)
"Trollywood" - de första åren
Film i Väst grundades 1992 i Västra Götaland. En region relativt fattig på filmproduktion och därmed regissörer, manusförfattare och producenter. Tack vare SVT:s dramaproduktioner skedde viss inspelning och postproduktion här. Det långsamma uppbygget av en filmfond resulterade i de första långfilmerna med Björn Runge och Stefan Jarl. Ändå var det få som verkligen trodde på idén om ett ”Trollywood”, som lokalbefolkningen döpte Film i Väst till i samband med flytten från Alingsås till Trollhättan.
)
Filmregionerna växer fram
Film i Väst var tillsammans med Filmpool Nord och Film i Skåne banbrytande för såväl filmregioner som en förflyttning av filmen från huvudstaden ut i landet. Den västsvenska förflyttningen skedde främst tack vare det stora och långvariga stödet från det som i dag är Västra Götalandsregionen.
:quality(75))
:quality(75))
)
)
)
Lars von Triers Melancholia
De stora dörröppnarna
Samarbetet med Lars Jönsson och Anna Anthony som öppnade dörren till såväl Lukas Moodysson, Ella Lemhagen, Josef Fares, Lisa Aschan, Maria Blom och Colin Nutley som den danska filmvärlden: Peter Aalbæk Jensen, Lars von Trier, Thomas Vinterberg och Susanne Bier. För att nämna några kreatörer som Film i Väst än i dag samarbetar med.
)
Det internationella genombrottet
Det stora internationella genombrottet kom med Lars von Triers Dancer in the Dark, som under vissa vedermödor spelades in i Trollhättan. År 2000 nominerades den till en Oscar och Golden Globe. Den vann Palme d’Or i Cannes och Björk vann pris som Bästa kvinnliga skådespelare och den vann fyra European Film Awards.
Nu tog Film i Väst på allvar sjumilasteget från Västra Götaland till Cannes och Berlin. Och successivt resten av världen. Och med det alltfler festivalframgångar och publiksuccéer.
)
Den västsvenska filmindustrin
Samtidigt bidrog Film i Väst till uppbygget av en allt starkare filmindustri i Västra Götaland med produktions- och postproduktionsbolag, filmarbetare, jobb för skådespelare och statister.
)
Film i Västs insats
Villkoret för att Film i Väst ska investera i och samproducera ett projekt är inte bara målet om konstnärliga och publika framgångar eller nya talanger och berättelser. En förutsättning är också produktionen spelar in i och/eller postproducerar i regionen. Det skapar en spend, som faller tillbaka till regionen och bidrar till en stark filmindustri. Rollen som finansiär och samproducent har parats med uthållighet, kunskap och kontaktnät. Det har varit nödvändigt för att – oftast – välja rätt projekt till rätt festival, eller för att nå den filmälskande publiken.
)
)
)
Ruben Östlunds Guldpalmsvinnare The Square
Långvariga samarbeten
Långsiktiga satsningar i med- och motgång har skapat ett ömsesidigt förtroende och samarbete mellan Film i Väst och svenska regissörer som Ruben Östlund, Sanna Lenken, Hannes Holm, Gabriela Pichler, Mikael Marcimain, Ninja Thyberg, Tarik Saleh och Mika Gustafson. Det avspeglar sig bland annat i ungefär 190 Guldbaggar plus långt över 400 nomineringar.
På den internationella arenan kan vi nämna Wim Wenders, Agnieszka Holland, Magnus von Horn, Lone Scherfig, Ali Abbasi, Kaouther Ben Hania, Hlynur Pálmason, Halfdan Ullmann Tøndel, Isabella Eklöf, Erik Poppe, Jim Jarmusch, Per Fly och Joachim Trier. Regissörer som satt sin prägel på festivalerna i Berlin, Cannes, Venedig, Sundance och Toronto.
)
För barn & unga
LasseMaja, Håkan Bråkan, Sune, Ronja Rövardotter, Nelly Rapp, Bamse, Bodri och alla figurer i Vem-familjen. Några av karaktärerna i de filmer som Film i Väst samproducerat och som särskilt riktar sig till barn och unga – dessutom filmer som både älskas och ses av små som stora. Ofta biopublikens hjältar.
)
Dramaserierna
Dramasatsningarna har skapat publiksuccéer som Vår tid är nu, Stenbeck, Smärtpunkten, Painkiller, Bäckström, Bron, Johan Falk, Upp till kamp, Saltön, Gynekologen i Askim och En familj som vår. Men de har också skapat en kontinuitet för filmarbetare och bolag med mer långvariga jobb.
)
Talangerna
Talanger behöver varken vara unga eller erfarna. Men någonstans ska man börja. Film i Väst arrangerar årligen särskilda program och evenemang med syfte att utveckla regissörer, manusförfattare och producenter som bor och verkar i Västra Götaland.
)
Hållbar och analytisk
De senaste åren har Film i Västs verksamhet breddats med insatser inom kunskap, särskilt med Film i Väst Analysis rapportserie om offentlig filmfinansiering och den europeiska filmens framtid. Att få till stånd en hållbar filmproduktion i alla ledder är också en angelägen satsning.