Under filmfestivalen i Venedig bjöd Film i Väst Analysis och Venice Production Brigde in till ett seminarium om hur vi ska förhålla oss till utvecklingen av en audiovisuell politik, som även innefattar filmen: Reform? Revolution? Hålla fast vid det gamla? Vilken utveckling kommer ett mångfacetterat Europa att ta: gå samman eller divergera? Vad får de framtida vägvalen för innebörd för producenter och samproduktioner? Nu kan du se seminariet.
Här kan du se seminariet
Huvudinledare var Tomas Eskilsson från Film i Väst Analysis. Moderator är Philippe Reaynaert, Xanadu, medan Claus Ladegaard från Danska Filminstitutet är expertkommentator.
I panelen deltar producenterna Carlo Cresto-Dina, Tempesta Film, Louise Vesth, Zentropa, Marija Razguté, M-films, Marta Donzelli, Vivo Film.
Europa är mångfacetterat både politiskt och ekonomiskt. Under många år har det funnits olika principer och modeller för en audiovisuell politik. Digitaliseringen och globaliseringens effekter har utmanat traditionella vägar och förhållningssätt, både politiskt och i hur filmbolagen ska förhålla sig till dem. Men det finns också andra utmaningar, till exempel balansen mellan syftena mellan kultur- och ekonomisk politik, mellan selektiv finansiering och automatstöd, mellan ett fokus på biograffilm och/eller plattformsneutralitet. Det blir allt svårare att identifiera en möjlig gemensam europeisk hållning.
På vilken grund ska samarbeten och samproduktioner vila? Hur viktigt är ett europeiskt branschsamarbete och vilka är syftena i en alltmer globaliserad värld? Vad händer med produktionsbolagens strukturer och affärsmodeller – och hur kommer förändringar att påverka dem? Hur ska branschen manövrera i ett alltmer politiskt polariserat landskap?