– Med fyra samproduktioner, varav en i huvudtävlan om ett av filmvärldens finaste priser, Guldpalmen, gör Film i Väst ett av sina allra bästa år i Cannesfestivalens historia. Det är viktigt för svensk film och för våra svenska och internationella samarbetspartners. Dessutom understryker det än en gång att den svenska filmproduktionens hjärta ligger i Västra Götaland, säger Mikael Fellenius, VD för 25-årsfirande Film i Väst.
De fyra samproduktioner som tagits ut till Cannesfestivalen är:
- Ruben Östlunds The Square som nominerats till en Palme d’Or i huvudtävlan
- Jonas Carpignanos A Ciambra, som tävlar i Directors’ Fortnight/Quinzaine des Réalisateurs
- Kaouther Ben Hanias Beauty and the Dogs, som tävlar i Un Certain Regard
- Niki Lindström von Bahrs Min börda, som visas i kortfilmstävlingen i Directors’ Fortnight/Quinzaine des Réalisateurs.
– De fyra samproduktionerna är goda exempel på att filmen både är lokal och global. The Square är till stora delar inspelad i Göteborg och Min börda är gjord i Trollhättan. Med de övriga två är själva postproduktionen gjord i Göteborg. Och i stort sett ingen film kan göras utan internationellt samarbete och finansiering. Det är där vi kommer in som investerare och samproducent.
– Film i Väst har genom åren gjort sig kända för att vårda relationerna med både bolag och kreatörer. Vi har samproducerat de flesta filmer som Ruben Östlund gjort sedan han lämnade Filmhögskolan i Göteborg. Det har varit en fantastisk utveckling och vi är glada över att få återvända med honom till Cannes, där han tävlade med Turist 2014, Play 2011 och De ofrivilliga. Nu har han också nått ända fram, till huvudtävlan, och det är vi extra stolta över, säger Mikael Fellenius.
Film i Väst och Cannesfestivalen har en lång historia och står sig oerhört väl i en skandinavisk kontext. Redan 2000 vann Lars von Triers Trollhätteinspelade Dancer in the Dark en Palme d’Or och Björk vann även hon en Guldpalm för Bästa kvinnliga skådespelare.
Sedan dess har Film i Västs samproduktioner nominerats till Palme d’Or åtta gånger.
– Framför allt är vi nöjda över utvecklingen de tio senaste åren. Våra samproduktioner tävlar i de tre viktigaste sektionerna och vinner faktiskt många av dem. Det handlar förstås om att vi haft förmågan att välja rätt filmprojekt för den stora festivalvärlden, men framför allt har vi fått dem att antingen spela in filmen eller göra postproduktion på den här. Det är så vi kunnat bygga upp en kompetent filmindustri i Västra Götalandsregionen, säger Mikael Fellenius.
Film i Väst har ett uttalat mål om att samproduktionerna ska vara i huvudtävlan i Cannes och Berlin varje år.
– Helt krasst kan jag inte se någon annan skandinavisk filmfond som kan visa lika stora framgångar som Film i Väst när det gäller de två festivalerna. I år vann Agnieszka Hollands Spoor en Silverbjörn i Berlin och nu är vi spända av förväntan på hur det ska gå för Ruben Östlund i Cannes, säger Mikael Fellenius.
För mer information: Mikael Fellenius, VD, Film i Väst, 0702-93 88 00