Försiktigt räknat såg 50 miljoner människor någon av Film Västs samproduktioner på TV och bio i Sverige under första halvåret. Det är lika mycket som under hela 2015. I Danmark står Film Västs samproduktioner för 88 procent av besöken av de danska filmer som haft premiär i år. Det svenska biomörkret tätnar – ljuset är fortfarande En man som heter Ove, som fortfarande lockar publik efter premiären på juldagen. 1,7 miljoner har sett filmen…

TV-dramaserierna Springfloden och 30 grader i februari drog mångmiljonpublik på söndagar och måndagar i SVT under våren. Båda snittade på över 1,3 miljoner tittare per avsnitt och drog sammanlagt 14,6 respektive 13,1 miljoner tittare. Båda serierna är inspelade i Västsverige. Reprisomgången av första säsongen av Saltön och Ack Värmland lockade 3,3 miljoner respektive 2,7 miljoner och miniserien Det mest förbjudna sågs av 1,8 miljoner. Animerade barnfavoriten Prick och fläck snöar in sågs av 1,7 miljoner barn och på långfilmssidan var förstås Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann favoriten med 1,3 miljoner tittare. Sammanlagt har omkring 40-tal titlar visats i TV-kanalerna SVT1 och 2, SVT 24,  SVT Barnkanalen och TV4 samt webb-TV-sändningar.

På dansk bio har Film Västs samproduktioner dominerat med 88 procent av den danska hemmamarknaden. Den stora publikmagneten är Hans Petter Molands Flaskepost fra P, den tredje filmatiseringen av Jussi Adler Olsens deckarframgång om Avdelning Q med över 700 000 biobesökare. Thomas Vinterbergs Berlinbelönade Kollektivet nådde över 300 000 och Jesper W Nielsens barnhemsdrama Der kommer en dag har setts av 235 000. Med ytterligare två samproduktioner på dansk bio är den sammanlagda siffran 1 284 143 av totalt 1 458 847 sålda biljetter till dansk film i år.

Svensk bio befinner sig i ett närmast katastrofalt läge. Ljuset i beckmörkret är Hannes Holms En man som heter Ove med nästan 1,3 miljoner besökare i år (totalt 1,7 miljoner, vilket gör den till den tredje största svenska biofilmen sedan 1963). En man som heter Ove har nu gått upp på bio i Norge (över 138 000), Danmark, Finland, Estland och har sålts till en lång rad länder, bland andra USA och Kina.

I övrigt är det magert med svensk film. Av Film Västs samproduktioner har Linda Hambäcks Bajsfilmen – Gunellens och Dolores värld (18 000) och Erik Gandinis The Swedish Theory of Love (15 000) gått bäst.