” Psykologisk skärpa, elegant dramaturgi och effektiv iscensättning. Magnus von Horns nattsvarta drama är en imponerande debut som kommer att ge ett långt efterskalv.” ”Det finns anledning att vara rädd för John, spelad av Ulrik Munther. Likt en stryktäck hund kretsar han kring den flock som inte vill veta av honom. Ensamheten innebär att straffet ännu pågår. Men vad är alternativet? Beslutsamt trampar filmen, kall och hård, ut i den okända terrängen.”
Så lyder omdömena om långfilmen EFTERSKALV i DN och SvD i dag fredag, premiärdagen på svensk bio för Magnus von Horns debutfilm. Med snittbetyget 3,78 lägger den sig på femteplats bland svenska biopremiärer 2015.
Efterskalv hade sin urpremiär på filmfestivalen i Cannes och har sedan dess visats på en lång rad internationella filmfestivaler, som Toronto, San Sebastian och London. I helgen avgörs om den kammar hem Bronshästen på Stockholms Filmfestival. Filmen är producerad av Madeleine Ekman, Zentropa Sweden/Lava Films i samproduktion med bland andra Film Väst.
Efterskalv handlar om John (Ulrik Munther), som kommer hem till sin far (Mats Blomgren) efter att ha avtjänat tid i fängelse, och hur han ser fram emot att börja sitt liv på nytt. Men i det lokala samhället är hans brott varken glömt eller förlåtet. Johns närvaro lockar fram det värsta i hans omgivning och aggressionen växer. Övergiven av sina tidigare vänner och de människor han älskar, förlorar John hoppet och blir alltmer desperat. Han lyckas inte lämna det förflutna bakom sig, och bestämmer sig för en konfrontation.
Så här tycker kritikerna:
Helena Lindblad, Dagens Nyheter, betyg 4 (av 5):
”Magnus von Horn kliver in i den här filmtraditionen med imponerande säkerhet och psykologisk skärpa. Han låter elegant dramaturgi och iscensättning gå hand i hand. De distanserade bilderna med mycket luft, rymd och avstånd som enbart ackompanjeras av miljöljud, skärper det icke-intimiserande tilltalet. Den polske fotografen Lukasz Zal gör ett helt annat, men nästan lika övertygande, jobb än det han gjorde med Oscarsbelönade Ida.
Jan Söderqvist, Svenska Dagbladet, betyg 5 (av 6):
”Beslutsamt trampar filmen, kall och hård som en hyperrealistisk diskbänk, ut i den okända terrängen. I sin metodiska vägran att lägga saker och ting till rätta närmar den sig det litterära uttrycket i så måtto att den tvingar fram ett betydande mått av medskapande för att det ens ska bli möjligt att reflektera över det ohanterliga skeende som förvisso har en egen intern dynamik men som inte låter sig formas till något sedelärande. Vad vill det här säga? Vad orkar vi ta in och bearbeta? Och har vi då inte rätt att kräva försoning och kramar när vi har ansträngt oss så? Efterskalv är fascinerande obekväm och imponerande modig.”
Camilla Larsson, Sydsvenska Dagbladet, betyg 4 (av 5):
”Magnus von Horn ställer ytterligheterna mot varandra i sin imponerande och konsekvent minimalistiska debut. Det på ytan vardagliga och vanliga berättas i långsamt tempo, och där under lurar ett skrämmande och obehagligt bråddjup.”
Björn G Stenberg, Uppsala Nya Tidning, betyg 4 (av 5):
Debutanten Magnus von Horn berättar i lugnt och detaljerat tempo en historia som äter sig in och lever sitt eget liv efter att man sett filmen. Han låter saker ta sin tid, låter sinnet vila ut i bilderna, ofta med statisk kamera. Det glesbefolkade landskapet blir till en relief för de känslor och ord som inte blir sagda. Han dröjer till långt in i filmen att berätta vad som egentligen har hänt. Det gör att man tar in John mer förutsättningslöst, utan att döma.
Fler recensioner hittar du här.