I dag är det C More-premiär för Göteborgsinspelade långfilmen Dag för dag av Felix Herngren. Det blev Sven Wollters sista film och i denna varma dramakomedi spelar han mot Tomas von Brömssen, Marianne Mörck, William Spetz, Martina Haag, Felix Herngren och Peter Magnusson. Filmen är producerad av FLX Feature i samproduktion med SF Studios, Film i Väst, TV4/C More. Filmen avslutade Göteborg Film Festival 2022.
(OBS datumet stämmer inte i trailern, filmen visas på C More med premiär i dag.)
På ett äldreboende möter vi Malte, Rut och demente Tage, samt vårdaren Katrin och städaren Simon. Denna brokiga grupp ger sig snart ut på en husbilsfärd genom Europa för att uppfylla en sista önskan. Det blir en oförglömlig resa där vänskap utvecklas, kärlek uppstår och livsavgörande beslut fattas.
Jan-Olov Andersson ger filmen betyget 4 (av 5) i Aftonbladet: ”Wollter, Mörck och von Brömssen är ljuvliga i sitt samspel. Man skrattar med dem i de trivsamma stunderna, man blir djupt berörd av dem i de allvarliga, till exempel i de oundvikliga samtalen om döden (något som Malte inte riktigt förstår, vilket orsakar roliga missförstånd). Och Martina Haag har nog aldrig varit bättre förr. Felix Herngrens tonträff är faktiskt nästan hundraprocentig här. Ämnet som avhandlas är ju känsligt, det är lätt att trampa snett, men här bjuds det på många skratt, fram till ett slut som inte borde lämna någon oberörd. Och allt blir förstås extra rörande, för att Sven Wollter tragiskt nog gick bort innan premiären.”
Helena Lindblad sätter betyget 3 i Dagens Nyheter: ”Sven Wollter, som gick bort efter inspelningen, är en fröjd som gentlemannamässig men bestämd kapten över husbilens brokiga besättning. Han betackar sig för vännernas försök att öka på hans livsvilja med lyxmiddagar i Köpenhamn, men visar ändå kul glöd när det vankas technoparty (!) i Berlin. Samspelet med två äldre kollegorna är också en humörhöjare trots den mörka undertonen. Där tecknar filmen en ovanligt rörande och trots allt levnadsglad bild av en skarp pensionärstrio som inte bangar för att att dela vare sig livssorger eller glädjeämnen.”
Maria Brander sätter betyget 3 i Expressen: ”Ändå är det mellan Mörck och Wollter som det är som allra vackrast. När Mörck släpper fram all sin skörhet och går från att vara en egotrippad gapig tant som skriker efter mer bubbel och ”sex on the beach” till att bli en närhetssökande medmänniska som inte vill annat än att få behålla Malte, så sker det i en värdig stillhet som värker i en.”
Även Moviezine sätter betyget 4.