Nu börjar inspelningen av Isabella Eklöfs långfilm Kalak i Köpenhamn och Grönland. Filmen baseras på Kim Leines prisvinnande debutroman med samma namn. Manus är skrivet av Isabella Eklöf, Kim Leine och Sissel Dalsgaard Thomsen. Filmen produceras av Maria Møller Kjeldgaard, Manna Film, i samproduktion med bland andra Momento Film (David Herdies), Film i Väst och Mer Film. Beräknad premiär 2023.
Kalak är berättelsen om Jan, som bor med sin familj i grönländska Nuuk och arbetar som sjuksköterska. Jan är ständigt på flykt från sig själv och uppslukas av ett kaotiskt liv med droger och sex. Samtidigt drömmer han om att bli en del av den öppet kollektivistiska kulturen på Grönland – genom att knulla sig in. När någon kallar honom Kalak – som har en dubbel innebörd som både ”äkta” och ”skitiga” grönländare – så bär han det med stolthet. Men Jan kan inte fortsätta fly för alltid. Han måste konfrontera sitt trauma från tonåren och vrida sig ur sin fars psykologiska järngrepp. Kalak baseras på verkliga händelser.
Isabella Eklöf fängslades av berättelsen när hon en dag tog ner en bok ur sin bokhylla och läste baksidestexten. Utan att ha läst boken skriv hon till Kim Leine för att inleda en dialog om filmatisering.
– När jag läste baksidestexten fattade jag inte varför jag hade köpt boken och inte läst den med det samma. Jag visste att jag var tvungen att skynda mig och kontakta Kim Leine innan någon annan la rabarber på boken. Till min glädje var den tillgänglig och vi förstod snabbt varandra. Vi har haft ett fantastiskt givande samarbete och jag ser verkligen fram emot att sätta igång med inspelningen, säger Isabella Eklöf.
– Jag hatar oreflekterade stereotyper och i mitt konstnärskap vill jag komma in under huden på dem. Det finns så mycket att utforska i förhållandet mellan Danmark och Grönland – offer och gärningsmän och det kollektivistiska versus det individualistiska samhället. Filmens essens kretsar kring faderskapet och hur trauman nedärvs från generation till generation. Huvudkaraktären, Jan, missbrukas av sin far på samma sätt som den grönländska kulturen har blivit missbrukat av en främmande makt.
– Jag hoppas att vi kan göra en dramatisk och intensiv film, skitig på ett poetiskt sätt, desperat men samtidigt kontrollerad. Min förhoppning är att filmen skildrar post-kolonialismen som ett enormt komplext rotsystem så sant, sårigt och insiktsfullt som möjligt.
Rollen som Jan spelas av Emil Johnsen, som har medverkat i flera internationella produktioner som All the Beauty, Guidance, Netflix-serien Ockupationen och indiefilmen The Ice Cream Truck. Jans hustru, Lærke, spelas av Asta Kamma August (Bränn alla mina brev, Pakten, Sex) och Jans far Ole av Søren Hellerup. De bärande grönländska rollerna spelas av filmregissören Berda Larsen, Connie Kristoffersen, mest känd från teatern och sin dans med masker samt musikern och skådespelaren Hans-Jukku Noahsen. Dessutom medverkar bland andra Allie Maggie Kvist, Bertram Lilliendal Krassel, Anders Mossling och Vigga Tukala. Fotograf är Nadim Carlsen, som också fotat Holiday, Gräns och Holy Spider.
Isabella Eklöf är utbildad vid Den Danske Filmskole och debuterade med filmen Holiday, samproducerad med Film i Väst, och som visades på en lång rad festivaler, bland annat Sundance Filmfestival. Hon skrev tillsammans med Ali Abbasi manus till Gräns, som vann pris i Cannes. Hon har dessutom regisserat avsnitt av Servant på Apple+ och HBO Max-serien Industry.
Kim Leine föddes i Norge och flyttade till Danmark som tonåring. Han utbildade sig till sjuksköterska och arbetade i Grönland, där han levde och arbetade i femton år. Kalak är Kim Leines debutroman, som utkom 2007 och som också finns översatt till svenska. Hans författarskap kretsar kring rastlösa människor, splittrade mellan det hårda och samtidigt lockande livet i Grönland och det konforma Danmark men också om missbruk och flykt. Leine tog emot Nordiska rådets litteraturpris 2013 för Profeterna vid Evighetsfjorden.
Filmen är producerad av Maria Møller Kjeldgaard, Manna Film, i samproduktion med Film i Väst, Momento Film, Mer Film, Lemming Film, Made, Polarama Greenland och Beofilm. Med stöd från Det Danske Filminstitut, DR, FilmFyn, Creative Europe, Government of Greenland, NAPA, Sermersooq Municipality Culture Fund, Svenska Filminstitutet, SVT, Det Norske Filminstitut, Mediefondet Zefyr, NRK, Netherlands Film Fund, Finnish Film Foundation, Yle och Nordisk Film & TV Fond.
På bilden: Emil Johnsen, Isabella Eklöf och Berda Larsen Foto: Christian Klindt Sølbeck