När BFI London Film Festival invigs den 9 oktober finns fem av Film i Västs samproduktioner med i programmet: Ali Abbasis The Apprentice, Thomas Vinterbergs Familier som vores, Göran Hugo Olssons Israel Palestina på svensk TV 1958-1989, Leonardo van Dijls Julie Keeps Quiet och Karan Kandharis Sister Midnight. Gemensamt för dem är att de också visats i Cannes, Venedig eller Toronto, som räknas bland de främsta i filmvärlden och dit Film i Väst vill med sina samproduktioner.
Ali Abbasis The Apprentice är en djupdykning i de sällan sedda delarna av det amerikanska imperiet. Den följer en ung Donald Trumps väg till makten genom en Faust-liknande uppgörelse med den inflytelserika advokaten och politiska fixaren Roy Cohn. Cannes & Toronto.
Thomas Vinterbergs dramaserie Familier som vores inleds mitt i den danska sommaren där livet går sin gilla gång. Men som en blixt från en klar himmel rivs allt upp. Den stigande vattennivån kan inte längre ignoreras och regeringen beslutar att hela Danmark ska evakueras. All egendom blir plötsligt värdelös, hus och institutioner överges samtidigt som familjer, vänner och älskande skingras. De som har råd reser till rika länder, medan de mindre välbeställda är beroende av statligt understöd och får flytta dit där det finns plats. Kaos, söndring och maktlöshet drabbar det danska folket. Men trots avskedet från hemlandet fortsätter jorden att snurra. På många ställen spirar kärleken, människor försonas och hoppet om att bli återförenade lever vidare. Familier som vores är ett storslaget och intimt familjedrama om avskedstagandet från allt det vi känner till men också om människors okuvliga vilja att överleva, hoppas och älska. Venedig och Toronto.
Göran Hugo Olssons långdokumentär Israel Palestina på svensk TV 1958-1989 hade sin premiär i Venedig och får svensk biopremiär 4 oktober. Det finns inget ämne som ger så många träffar i SVT:s arkiv som Israel/Palestina. Inget annat enskilt ämne har svensk tv lagt så mycket resurser på. Genom att blicka tillbaka i historien försöker filmen förstå en av vår tids värsta konflikter. Under åren 1958-1989 rådde public service-monopol i Sverige och SVT:s rapportering från Israel och Palestina var unik. Deras reportrar var ständigt på plats i det krigsdrabbade området och dokumenterade allt från vardagsberättelser till internationella storkriser. Venedig
Leonardo van Dijls Julie Keeps Quiet handlar om Julie, som är en högt rankad spelare på en tennisakademi på elitnivå. Hennes liv kretsar kring spelet som hon älskar. När hennes tränare utreds och plötsligt stängs av uppmuntras alla klubbens medlemmar att berätta vad de vet. Men Julia bestämmer sig för att tiga… Cannes & Toronto
Karan Kandharis film Sister Midnight är en svart komedi om en missanpassad kvinna boende i en småstad som försöker navigera i tillvaron som nygift i ett arrangerat äktenskap mellan en besvärlig make, nyfikna grannar och sina egna galna impulser. Cannes.