Så är snart ett nytt filmår till ända. Film Västs 23:e. Ett filmår där Film Väst och Västra Götalandsregionen befäst sin ställning som en av de tre mest framgångsrika europeiska regionala filmverksamheterna konstnärligt och publikt.
Vi har sett ett rikt festivalår med samproduktioner i Cannes, Berlin och Toronto. Totalt ett 50-tal internationella priser att ställa bredvid de elva Guldbaggar och lika många av danska motsvarigheten Robert som våra samproduktioner tog hem i år. Främst var förstås Sanna Lenkens och Beata Gårdelers Kristallbjörnar i Berlin för Min lilla syster respektive Flocken. På svenska kritikerlistan är fyra av fem toppfilmer Film Västs samproduktioner med Peter Grönlunds Tjuvheder som etta.
Publikt är det generellt ett magert år på svensk bio. Svensk film är nere i en av sina djupaste svackor någonsin. Mycket av vår konsumtion har gått över till TV och Video on Demand. Film Västs samproducerade TV-dramaproduktioner Ängelby, Ack Värmland och Blå ögon med flera lockade 40 miljoner tittare i Sverige. Totalt når Film Väst ca 50 miljoner tittare bara i Sverige.
Under året har elva långfilmer och TV-dramaproduktioner spelats in i vår region. Till det kommer ytterligare ett stort antal postproduktioner. Och 2016 kommer att bli ett rekordår för filminspelningar i Västra Götaland. Det bådar gott för små och stora tittare.
Själv ser jag fram emot en skön julledighet. Och på juldagen blir det förstås Hannes Holms En man som heter Ove. Eller hur?
Med önskan om julfrid och ett gott nytt år
Tomas Eskilsson, Film Väst