En växande del av filmindustrin i Västra Götaland är inriktad på det som sker med en produktion efter inspelning, i post-produktionen. Det handlar om klippning, visuella effekter, ljudeffekter och mycket mer. Spelfilmer liksom reklamfilmer, svenska produktioner, men också en växande andel internationella. Film i Väst har gjort ett nedslag hos några postproduktionsbolag för att skildra vad de gör just nu.
Andreas Hylander på Göteborgsbolaget Haymaker VFX:
– Vi arbetar med Indiens största – alla fall dyraste – actionfilm genom tiderna Kalki 2898 AD. Vi jobbar också med Amazon/Unlimited Stories TV-serie Vaka, och gör även ett litet inhopp i den danska filmen Honey. Annars tas tiden till stor del upp av norska Fante Films La Palma med Netflix som distributör. Slutligen jobbar vi också med Safe House som är samproducerad med göteborgska Cinenic och som presenterades på Film i Västs pressträff i Cannes.
Christian Olander på Dupp Film i Karlsborg:
Vi på Dupp har just avslutat ett antal fina projekt under våren, bland andra Magnus von Horns Flickan med nålen, Ali Abbasis The Apprentice och Isabella Torres Basileia. Vi hann även få vara med på Yasemin Samderelis långfilm Samia som hade premiär på Tribeca Film Festival. Just nu är vi i full färd och arbetar med Jon Blåheds långfilm Rörelser och har just inlett VFX-arbetet på Stenbeck.
Filip Kruse sitter på Järntorget i Göteborg på FilmgateVFX:
– Det är inte alla som känner till att den populära serien Barnmorskorna i East End har lagt delar av sin postproduktion hos oss under många års tid. Det är ett exempel på internationella produktioner, och vi har mycket goda kontakter med framför allt Storbritannien. Genom att Filmgate Films också samproducerar kan vi komplettera verksamheten med postproduktion. Just nu arbetar vi med Oscarnominerade Oliver Hermanus kommande film The History of Sound, samt The Thing With Feathers med Benedict Cumberbatch i huvudrollen.
Vincent Larsson på Göteborgsbolaget TINT:
– På dagordningen står bland annat norska filmen The Ugly Stepsister, som presenterades i Cannes, av Emilie Blichfeldt, liksom Itonje Søimer Guttormsens Butterfly, Jonathan Etzlers långfilmsdebut Bad Apples, även The 67th Summer av Abu Bakr Shawky som tidigare vart i huvudtävlan i Cannes samt Thomas Alfredsons serie Trolösa och Mikael Marcimains Ett ärligt liv (bild Emil Hornstrup Jakobsen/Netflix).
Clas Hakeröd på CAN Film:
– Oj, listan är riktigt lång och omfattar både långfilmer och dramaserier, varav många är inspelade i Västra Götaland. Vi har långfilmerna Kronprinsen och tyrannens återkomst, Äkta skräck, Jönssonligan och Safe House, men också dramaserier som tredje säsongen av Tunna Blå Linjen, nyinspelade Stenbeck och Fartblinda. Sist vill jag gärna nämna Färjan i regi av Jonas Alexander Arnby.
HÄR hittar du alla postproduktionsbolag i Västra Götaland
Stora bilder: Ali Abbasis The Apprentice