Två Silverbjörnar i Berlin, två tunga priser i Cannes och en Oscarsnominering. Samt förstås fjorton Guldbaggar och Biopublikens pris på hemmaplan.
– Det är den starkaste öppningen för Film Västs samproduktioner på många år. Vi har befäst vår ställning som Skandinaviens mest framgångsrika regionala filmfond och satt strålkastarljuset på den västsvenska filmindustrin, säger Tomas Eskilsson, VD för Film Väst.
Film Väst har den mycket högt ställda målsättningen att ha med sina samproduktioner i tävlan på filmfestivalerna i Berlin och Cannes. Festivaler som den internationella filmvärldens ser som de mest prestigefulla. Årets utfall blev mycket bra:
Två Silverbjörnar i Berlin i februari. Den ena vanns av Trine Dyrholm för sin rollprestation i Thomas Vinterbergs Kollektivet (som spelades in i Trollhättan). Den andra gick till Tomasz Wazilevsky för manuskriptet till United States of Love. Dessutom vann Sara Jordenö och Joana Rytel Teddy Awards, det mest prestigefyllda filmpriset i världen för queerfilm, för dokumentären Kiki respektive kortfilmen Moms on Fire.
I Cannes vann Juho Kuosmanens The Happiest Day in the Life of Olli Mäki sektionen Un Certain Regard och Shahrbanoo Sadat vann Quinzaine des Réalisateurs för sin film Wolf and Sheep.
I februari var Eva von Bahr och Love Larson Oscarsnominerade för Bästa mask och hår i filmen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
14 Guldbaggar (32 nomineringar totalt) blev utfallet vid årets Guldbaggegala, det näst bästa året hittills. Och Biopublikens pris (som Film Västs samproduktioner vunnit alla år).
Film Västs samproduktioner har dessutom deltagit vid en lång rad inhemska och internationella samproduktioner under året. Se exempelvis här.
Bild Trine Dyrholm: FOTO: BERND VON JUTRCZENKA/POOL/SCANPIX DENMARK