Peter Grönlunds debutlångfilm TJUVHEDER fick sin världspremiär på filmfestivalen i San Sebastian, där den belönades med ett speciellt omnämnande av juryn. I dag, 16 oktober, går den upp i topp på den svenska kritikerlistan.

När SFI sammanfattar recensionerna från den svenska kritikerkåren hamnar Peter Grönlunds film Tjuvheder på första plats, med snittbetyget 4,17. Tvåa är Jag är Ingrid (4,01) och trea Min lilla syster (3,94). Ser vi på kritikerbetygen sedan 2007 placerar sig Tjuvheder på en hedrande femteplats.

Tjuvheder handlar om Minna (Malin Levanon), som redan befinner sig i samhällets marginaler, förlorar sin lägenhet ser hon ingen annan utväg än att lura pengar av en langare. När hon flyr träffar hon Katja (Lo Kauppi) som tar med henne till en illegal bosättning. Här skapar de sig en dräglig tillvaro och hittar något de båda har saknat länge – gemenskap. Men Minnas förflutna vägrar att lämna dem ifred…

Några kritikerröster:

Fredrik Sahlin, SVT Kulturnyheterna. Betyg: 5 av 5.
Malin Levanon är briljant i sin tolkning av den utslagna kvinnan (guldbaggenominering kommer), men den figur som etsar sig fast hårdast i hjärnbarken är en av svensk filmhistorias hemskaste skurkar, tjackpundaren och överlangaren Christer Korsbäck, spelad av amatören Jan Mattsson. Dialogen tidigt i filmen planterar hans ankomst, det är uppenbarligen en otäck man på ingång, och när Christer väl kommer blir man inte besviken: Hans tandlösa överkäke i det av ilska förvridna ansiktet kommer förfölja mig länge. Det är inte osannolikt att även han dyker upp på nästa års Guldbaggegala.”

Maria Domellöf-Wik, Göteborgs-Posten. Betyg 5 (av 5):
”Det är lätt att missta Tjuvheder för en dokumentär. Så träffsäker in i minsta detalj är Peter Grönlunds långfilmdebut som genomsyras av ett socialt patos av sällan skådat slag. Berättelsen växer till en samtida uppföljare av Stefan Jarls klassiker Ett anständigt liv. Fattigdom och utsatthet gestaltas lika hjärtskärande som i Babak Najafis poetiska debutfilm Sebbe (2010).

Jeanette Gentele i Svenska Dagbladet. Betyg 5 (av 6):
Det känns i kroppen att debuterande regissören Peter Grönlund kan den missbrukarvärld han skildrar. Det är inte överdrivet att kalla den för en enda stor familj, med myndighetsrepresentanterna som förmanande föräldrar och missbrukarna som uppstudsiga barn. Alla känner alla och är förnamn med varandra från missbrukarna/langarna till personalen på dagcenter och natthärbärgen, tjänstemännen på kommunen och poliserna i sina bilar. Grönlund fångar tongångarna med absolut gehör.

Helena Lindblad, Dagens Nyheter. Betyg 4 (av 5):
”Långfilmsdebuterande Peter Grönlund tar med den äran upp Stefan Jarls gamla fallna sjuttiotalsmantel. Han öppnar en dörr till ett Stockholm så få utom missbrukarna, de sjuka och de hemlösa känner till. En skuggvärld fylld av kyla, droger, smuts, lögner, tjafs och övergrepp. Tjuvheder skulle kunna kallas Snabba cash -filmens socialrealistiska syrra: en nedtonad men känslo­intensiv skildring av knarkarvärlden långt bortom Stureplan och de stora stötarna. Den är välskriven som få och har en tonträff och känsla för de utsatta miljöerna som känns nästan osannolikt autentisk.”

FILMFAKTA:
Peter Grönlund
(f.1977) har arbetat på Nattjouren, Stockholms stadsmission och arbetar sedan 2006 i den sociala verksamheten på Situation Stockholm. Efter några skolfilmer på Stockholms Filmskola gjorde han kortfilmen Johnny Heiskanen 2009. Den följdes av Bröderna Jaukka (2010) och Gläntan (2011) som Guldbaggenominerades för bästa kortfilm. Tjuvheder är Peter Grönlunds långfilmsdebut och han har även skrivit manus.
Tjuvheder är producerad av Frida Bargo och Mattias Nohrborg på B-Reel i samproduktion med bland andra Film Väst och distribueras av Triart Film.