I dag är det premiär för Nelly Rapp – monsteragent i regi av Amanda Adolfsson. I rollerna ser vi Mathilda Gross, Johan Rheborg, Marianne Mörck, Björn Gustafsson och Lily Wahlsteen. Filmen är till stora delar inspelad i Västra Götaland, producerad av SF Studios i samproduktion med bland andra Film i Väst.

 

Nelly och hennes hund London ska tillbringa höstlovet hos sin morbror Hannibal. Men det visar sig att Hannibal inte lever det lugna liv som hon trott – han är en monsteragent! Nelly är snart omgiven av vampyrer, spöken, varulvar och Frankensteinare och dras in i ett gastkramande äventyr där allt hon tidigare trott på sätts på prov.

I rollerna ser vi Matilda Gross som Nelly, Johan Rheborg som Hannibal, Marianne Mörck som Lena-Sleva samt Björn Gustafsson och Lily Wahlsteen som två nya karaktärer. För regi står Amanda Adolfsson (Unga Sophie Bell och tv-serierna Bonusfamiljen och Eagels) och manus av Sofie Forsman (Bamse och häxans dotter till julkalendern Piratskattens hemlighet.) Producenter är Jon Nohrstedt och Niklas Larsson på SF Studios i samproduktion med Film i Väst och Sveriges Television AB, med stöd av Svenska Filminstitutet och Nordisk Film och TV Fond.

Filmen recensceras i flera media. I SVT ger Fredrik Sahlin filmen betyget tre ”Matilda Gross i huvudrollen är ett fynd, som ser till att Nelly framstår som en uppdatering och mix av Pippi Långstrump och Lotta på Bråkmakargatan.”

Samma betyg ger Helena Lindblad i DN: ”Framför allt är det en färgstark, fantasirik och fartig film med ett stort varmt hjärta som bultar för alla som inte riktigt passar in. Vampyrer och varulvar, zombier och spöken och andra monster får alla sig en rejäl svängom men också en chans att visa att en annan, tolerantare, värld är möjlig.”

I GP  sätter Mats Johnson också betyget tre: ”Regissören Amanda Adolfsson hittar en bra balans. Filmen är inte för barnslig och heller inte för hemsk.”

Aftonbladets Stefan Hedblad fortsätter treans väg: ”…det räcker lång väg – mysigt höstrusk, lagom läskigt för de minsta och härlig blandning av sött och salt bland halloweengodiset. Upplägget (komplett med Harry Potter-doftande filmaffisch) skvallrar även om uppföljarpotential.”