Efter Guldpalmsvinsten i Cannes har Ruben Östlunds film The Square tagit världen med storm. Den är inte bara Sveriges Oscarsnominering, den har också nominerats European Film Awards Comedy Awardoch British Independent Film Awards. Dessutom är den en publiksuccé på bio i en rad länder.
I USA hade The Square den bästa öppningshelgen av alla så kallade arthousefilmer förra helgen och en av de allra bästa under hela 2017 i genren. Samma gäller om man jämför med tidigare Guldpalmsvinnare som Ken Loachs I, Daniel Blake, Jaques Audiards Dheepan eller Nuri Bilge Ceylans Winter Sleep. Allt enligt amerikanska distributionsbolaget Magnolias VD, Matt Cowal.
Ruben Östlund, Claes Bang och Elisabeth Moss, som spelar huvudrollerna, genomför en ”aggressiv” PR-kampanj gentemot den amerikanska Oscars-juryn, med annonser, filmlänkar till jurymedlemmar och visningar för en utvald publik.
Jämfört med Ruben Östlunds tidigare film Turist (2014) är det göteborgska produktionsbolaget Plattform tillsammans med Magnolia mycket bättre förberedda. Turist blev ”shortlisted” 2015, alltså bland de nio kvarvarande filmer bland vilka Oscarsjuryn slutligen väljer ut fem. Framgångarna i Cannes och nomineringen till European Film Awards kan spela en stor roll.
The Square har också gått upp på bio i en lång rad länder. I Frankrike har omkring 200 000 sett den andra veckan efter premiären (dubbelt så många som såg Turist under samma tid). Den har också gått upp i länder som Ryssland, Polen, Estland och Tyskland.
I Sverige har drygt 150 000 sett den enligt distributionsbolaget TriArt Film. Den har haft premiär i Norge och på Island och nu väntar Finland och Danmark.
The Square är producerad av Erik Hemmendorff på Göteborgsföretaget Plattform Produktion i samproduktion med bland andra Film i Väst och till stora delar inspelad i Göteborg.
Källa: Nordisk Film & TV Fond