I dag är det svensk biopremiär för Abbe Hassans film Exodus, som tidigare i år invigde Göteborg Film Festival. Abbe Hassan, som tidigare producerade Måste gitt, har nu regisserat och tillsammans med Kristoffer Kraas skrivit manus till en modern road-movie om ett modernt och globalt fenomen, flyktingvågen. Det är Abbe Hassans debutlångfilm som regissör. Anna-Klara Carlsten, Mattias Nohrborg och Olle Wirenhed producerar för B-Reel Films i samproduktion med Film i Väst. Distribution TriArt Film.
I en film fylld med mänsklig värme får vi lära känna 12-åriga Amal som flyr kriget i Syrien och tvingas lägga sitt liv i människosmugglaren Sams händer. Sam är den som kan rädda henne från såväl krigets som människohandelns fasor och Amal är den som med sin fantasi och lekfullhet kan lätta på Sams cyniska sinne och förmå honom att göra upp med sitt förflutna.
Så här skriver ett urval recensenter:
Erik Diedrich sätter betyget 4 (av 5) i Filmtopp: ”I en ganska lång, mardrömslik sekvens får vi följa Sam och Amal på en gummibåt fullsmockad med flyktingar. Resan och lång och minsta rörelse kan vara förödande. Det vet vi alla som har sett bilden på den döda tvååriga pojken som blev viral under hösten 2015. Ja, det är inget enkelt ämne Abbe Hassan har valt att skildra, men han gör det med stor säkerhet och förvånansvärt lätt hand. Det blir varken melodramatiskt, smetigt eller särskilt cyniskt, utan allt berättas med en stor kärlek till sina karaktärer och en till synes imponerande förståelse för spelfältet som presenteras och pjäserna som rör sig längs det.”
Fredrik Sahlin sätter betyget 3 i SVT: ”Det är klart att man får lite Last of us-vibbar /…/ Om det är en flyktingallegori, är detta den äkta varan, på en spelplan som vi känner igen från nyheterna. Vilket ger en akut känsla av samtid – och nykomlingen Jwan Alqatami i huvudrollen fyller duken med självklar energi – men det akuta trubbas av en aning, ju längre filmen lider.”
Joakim Silverdal ger betyget 3 i Sveriges Radios Kulturnytt i P1: ”Jag undrar om det här kanske är det svåraste som finns för en filmskapare. Att göra spelfilm där verklighetens tragedier ska skildras utan att de dödas värdighet ska gå förlorad. Sökandet efter spänning kan överskugga verklighetens mörker, de konstnärliga ambitionerna kan bli osmakliga, på gränsen till oetiska. Exodus väljer realismen, med en intressant personkemi mellan huvudrollerna och klarar sig på det hela taget rätt bra.”
Jan-Olov Andersson sätter betyget 3 i Aftonbladet: ”Här finns mycket bra. Abbe Hassan har lockat fram det allra bästa ur samspelet mellan unga fyndet Alqatami och Mellanösternstjärnan Barhoum. Tonen, att mitt i det elände som flyktingkrisen är, ändå hitta ljuspunkter och gemenskap, gör att filmen inte blir outhärdlig. Lisa Montans suggestiva musik är fantastisk.”
Mats Johnson sätter betyget 3 i Göteborgs-Posten.
Jacob Lundström ger en 3 i Dagens Nyheter.