I dag är det svensk biopremiär för den finländska regissören Hanna Bergholms debutfilm, skräckfilmen Ruva som handlar om en ung gymnast som desperat försöker tillgodose sin krävande mammas alla förväntningar. Hon hittar ett märkligt ägg, som hon gömmer och håller varmt. Men vad är det för chockerande som uppenbarar sig när ägget kläcks? Producerad av Silva Mysterium, Mika Ritlahti, svensk samproducent Hobab och Film i Väst. Filmen visades på Göteborg Film Festival och fick sin premiär på filmfestivalen i Sundance.
Här är några kritikerröster:
Mats Johnson sätter betyget 4 (av 5) i Göteborgs-Posten:
”Att Ruva fungerar beror dels på ett intelligent, och ibland satiriskt, manus författat av regissören, dels på att Bergholm, född 1980, är väl hemmastadd i genren. Hon är inspirerad av Roman Polanski (när han gjorde bra filmer) och David Cronenberg, även skräckromanklassiker från förr. I filmen slänger hon in ett hotfullt gammalt hus, som för tankarna till Norman Bates, och hon lånar en hel del från Brian De Palmas ”Carrie”. Så får man faktiskt lov att göra, när det handlar om hyllningar och inte plagiat.
Fredrik Sahlin sätter betyget 3 i SVT Kulturnyheterna:
”Folkskräcken frodas i Norden: Den bioaktuella isländska Lamm, norska De oskyldiga och för inte så länge sedan svenska Gräns. Folkloristisk dramaskräck i vår nordiska vardag. Det är bara att tacka och ta emot.”
(Som parentes kan nämnas att de tre nordiska filmer Fredrik Sahlin refererar till alla är samproducerade med Film i Väst.)
Karolina Fjellborg sätter betyget 3 i Aftonbladet: ”Finska Hanna Bergholms långfilmsdebut är en hybrid av samtidssatir, makaber uppväxtsaga och prepubertal kropps- och dubbelgångarskräck, som ofta är mer äcklig än direkt skrämmande.”
Dagens Nyheter sätter betyget 3.