I dag är det svensk biopremiär för Milad Alamis psykologiska drama Motståndaren, som delvis spelats in i Göteborg. Filmen hade världspremiär på filmfestivalen i Berlin. I huvudrollen som Iman ser vi Payman Maadi, som bland annat spelat huvudrollen i Oscarvinnaren Nader och Simin – en separation. Filmen är producerad av Annika Rogell, Tangy, och distribueras av TriArt Film.
Milad Alami har tidigare skrivit manus till och regisserat Charmören, som också samproducerades med Film i Väst.
Motståndaren handlar om brottaren Iman, vars liv ställs på ända tar han med sig sin familj och flyr till Sverige. Trots den osäkra tillvaron på asylboendet lyckas föräldrarna skapa en trygg punkt för sina döttrar, men har de verkligen undkommit hotet från hemlandet? En mörk hemlighet riskerar att trasa sönder familjen – och tvingar pappa Iman att konfrontera sitt förflutna.
Så här skriver ett urval recensenter:
Sofia Olsson ger högsta betyg, en 5 i SVT Kulturnyheterna: ”I ena stunden en ful och trög långsamhet, sedan plötsligt: en snabb explosion och vacker rörelse. Jag hade ingen aning om att brottning är så intressant att titta på. Som spelplats för en mans inre strid, skuldkänslor och kamp mot yttre fiender är brottarmattan fantastisk. Det är våld och närhet. Styrka, dans och frustration. Sporten är dock långt ifrån det enda som är gripande i Milad Alamis nerviga, fantastiska och rika film Motståndaren.”
Jan-Olov Andersson sätter betyget 4 i Aftonbladet: ”Milad Alami, med egen erfarenhet från dylika flyktingförläggningar i Norrland, skildrar förstås den världen med stor träffsäkerhet. Familjens utanförskap vs skönheten i det i kanske dubbel bemärkelse kyliga landskapet. Oron över att få stanna eller inte. För att inte tala om skildringen av den manliga identiteten, där Iman liksom hamnar i konflikt med sig själv. Payman Maadi, stor stjärna både i Iran och Hollywood, gestaltar hundraprocentigt trovärdigt alla känslor som nästan håller på att spränga Iman inifrån. Dramaten-skådespelerskan Marall Nasiri är lika tonsäker, i en roll som kunde ha fått vara lite större. En film som väcker tankar långt efter att den tagit slut.”
Emma Engström sätter betyget 3 i Sveriges Radios Kulturnytt: ”Förutom en minnesvärd skildring av livet på en flyktingförläggning, är filmen också en kärlekshistoria, ett familjedrama och en psykologisk thriller. Men den har en tydlig och relevant kärna, och det är berättelsen om hur internalisering fungerar. Människor som påtvingas värderingar riskerar att börja mäta världen och sig själv efter dem. Och bagaget kan bli så tungt att man inte kan leva i frihet.”
Helena Lindblad sätter också betyget 3 i Dagens Nyheter: ”De enorma snötäckta vidderna och de långsträckta skoterspåren utanför förläggningen viskar om en frihet som hela tiden tycks ligga precis utom räckhåll. Några väl utarbetade drömscener, som bryter upp den socialrealistiska formen, skapar också spännande dynamik. ”Motståndaren” har sina berättarmässiga brister men landar ändå som ett ovanligt originellt och komplext migrationsdrama som visar på exilens många ansikten.”
Jacob Åsell sätter betyget 4 (av 6) i Svenska Dagbladet: ”Motståndaren är ett skickligt konstruerat psykologiskt drama, färgat av Alamis empatiska blick på rotlösa själar i ett främmande land. Här finns stråk av filmisk poesi, som i montagen där tiden passerar i asylboendets korridorer och nya familjer flyttar in efter att andra burits ut av polis.”