Cannes nästa! Nu är vi äntligen på väg till filmvärldens viktigaste mötesplats. I år med historiskt deltagande från Film i Väst: fyra samproduktioner som slåss om den åtråvärda Guldpalmen plus ytterligare två samproduktioner i Un Certain Regard. Allt under en dryg vecka fylld av möten med den internationella filmbranschen, seminarier och vår egen internationella pressträff.
Vad innebär det att ha med en film i tävlan om en Palme d’Or, en Guldpalm? För regissör, producent och skådespelare öppnas en värld där nya finansiärer, samproducenter, distributörer och agenter ställer sig i kö. För Film i Väst innebär det en enorm prestige och en nyckel till fler inspelningar och postproduktioner i Västra Götaland. Vilket i sig är det samma som ytterligare arbetstillfällen i en periodvis överhettad filmindustri, glada leverantörer och ett ökat skatteunderlag. Och en ingång till kommande festivaler i Cannes, Berlin, Toronto eller Venedig.
Därför är det historiskt att Film i Väst har lyckats få med sex samproduktioner på festivalen, alla inspelade eller postproducerade i vår region. Fyra i huvudtävlan, två i Un Certain Regard. De som fajtas om en Guldpalm är Ruben Östlunds Triangle of Sadness (bilden), Tarik Salehs Boy From Heaven, Ali Abbasis Holy Spider och Cristian Mungius R.M.N. I Un Certain Regard tävlar Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynur Pálmasons Godland.
På bioduken får vi se berättelser med botten i Sverige, Egypten, Rumänien, Norge, Island och Iran. I produktionsledet möter Göteborg, Trollhättan och Karlsborg Island, Turkiet, Grekland och Rumänien. Det kreativa ledet, regissörer, manusförfattare och skådespelare från hela världen, är alla hemmastadda på de stora festivalerna, inte minst Cannes.
Film i Västs produktionsgrupp under ledning av Kristina Börjeson har almanackan full med möten med nordiska och internationella producenter, finansiärer och regissörer. Några ska pitcha in nya projekt. Andra följer upp tidigare möten. En del är helt nya, potentiella samarbetspartners som hört talas om Film i Väst.
Självklara är de som haft ett tidigare samarbete med Film i Väst. Dit hör för övrigt Guldpalmsvinnaren Ruben Östlund, vars Triangle of Sadness är femte långfilmen som Film i Väst samproducerar. Även Tarik Saleh (tre), Cristian Mungiu (tre) och Ali Abbasi (två) är gamla i gården.
Men en filmfestival är inte bara Röda mattan i det stora festivalpalatset i slutet av Boulevard de la Croisette. Film i Väst står som värdar för en egen internationell pressträff fredag 20 juni. På Co-Production Day talar Tomas Eskilsson om studien Public Funding at a Crossroads och på ett särskilt seminarium presenterar den brittiska journalisten Wendy Mitchell sin pinfärska rapport Creative Overload. Båda är studier som Film i Väst Analysis tagit fram.
Hållbarhet har sitt seminarium, Sustainability – the Swedish Way där Tyler Reid och Nina Sekund från Film i Väst medverkar. Ett runda bords-samtal kring produktionsincitament arrangeras med medverkan av stora delar av Filmsverige. Film i Väst är också partner i Göteborg Film Festivals årliga rapport Nostradamus.
Hur går det för de tävlande samproduktionerna? Ja, det är ju omöjligt att sia om. Genom juryns nålsöga har 21 filmer lyckats ta sig; fyra av dem är ”våra”. Regissörerna är som vanligt lika namn- som manstunga: Bröderna Dardenne, David Cronenburg, men också Claire Denis.
Söndag 28 maj vet vi hur det gått i tävlingarna. Den närmaste tiden efter festivalen vet vi mer om vilka nya samproduktionsprojekt som kan vara aktuella för inspelning eller postproduktion i Västra Götaland.
Med festivalhälsning
Mikael Fellenius, vd Film i Väst
Här kan du läsa mer om de sex samproduktionerna