Hur ska filmen bättre möta sin publik och vilken är den potientiella publik man ska vända sig till? Det är frågor som regissören Fanny Ovesen och producenten Marie Kjellson från Kjellson & Wik kommer att ställas inför vid lanseringen av nya filmen Laura. I samarbete med Film i Väst kommer de att åka till Audience Design Lab i Wien, som drivs av International Screen Institute

Svensk film har särskilt för de mindre filmerna haft svårt att fånga sin publik på bio. Audience Design är en process där man utforskar och identifierar potentiell publik och olika vägar för att marknadsföra filmen. Under fyra dagar hos Interantional Screen Institute i Wien kommer upphovspersonerna bakom Laura att få möjlighet att tillsammans med en så kallad Audience designer arbeta med projektet. De kommer även att erbjudas one-to-one-möten med branschexperter inom områdena festivaler, sales och publicitet.

– Detta är ett första steg för oss att arbeta med Audience Design tillsammans med våra samproduktioner. Vi behöver alla få en bättre förståelse för publiken och Audience Design är ett sätt att göra det. Vi är väldigt glada över att Marie Kjellson och Fanny Ovesen vill utforska detta område ännu mer med sin film Laura, säger Sigrid Bersmann, Marketing & Events på Film i Väst.

Laura handlar om 19-åriga Laura som på en couchsurfingresa genom Europa vaknar upp naken efter att ha haft sex med en annan couchsurfare, utan ett enda minne av deras natt tillsammans. Detta blir startpunkten på en lika befriande som destruktiv utforskning av Lauras egna gränser, som tar henne på en inre och yttre resa över landsgränserna till Polen, Tjeckien, Tyskland och Frankrike. Men allteftersom resan fortgår gör sig en rädsla påmind – rädslan för att den bortglömda natten inte var frivillig.

I rollerna ser vi Embla Ingelman-Sundberg, Aviva Wrede och den franska skådespelaren Oscar Lesage (Les Amandiers av Valeria Bruni Tedeschi och dramaserien Marie Antoinette).

– Jag är jätteglad över att få samarbeta med Sigrid Bersmann och teamet på Film i Väst. Publiken och hur man når den har varit ett viktigt samtalsämne varje gång vi träffats, och jag kan inte vänta med att samarbeta med Fanny och Marie för att hitta vägen till publiken i höst på Audience Design Lab, säger Síle Culley, Lab Director på The Audience Design.

Laura presenterades under Cannes Filmfestival 2023 på Film i Västs årliga presskonferens och är Fanny Ovesens debutfilm. Läs mer om Laura här.