Det råder en stor brist på mångfald bakom kameran i svensk filmbransch. Därför lanseras nu People of Film, en plattform som samlar svenska filmarbetare som rasifieras eller är icke-vita – så att det ska bli lättare att hitta deras kompetens. Bakom initiativet står den svenska filmbranschen, däribland Film i Väst.
Att svensk filmbransch har en stor brist på mångfald har länge varit ett problem. Kompetensen finns, men många filmarbetare som rasifieras eller är icke-vita vittnar om en bransch med strukturella hinder där det är svårt för dem utan rätt kontakter att få in en fot.
Det är mot denna bakgrund som verksamma i branschen har startat den nya plattformen People of Film. Genom att samla svenska filmarbetare som rasifieras eller är icke-vita, från klippare till maskörer, ska man skapa verkliga jobbtillfällen och lösa branschens stora representationsproblem.
– Ursäkten ”de finns inte” funkar inte längre. Med den här plattformen kan vi ändra narrativet i branschen som säger att det inte går att få tag på rasifierade och icke-vita filmarbetare. People of Film blir ett bevis på vi är här, säger Hawa Sanneh, en av initiativtagarna.
Bakom initiativet står Hawa Sanneh, filmproduktionsstudent, David Nzinga, skådespelare och grundare av DNZ Pictures, och Susanne Tiger, produktionschef, som har tagit fram plattformen tillsammans med produktionsbolaget BR•F (B-reel Films). Även tunga aktörer inom svensk film som Film Stockholm, Film i Väst, Film i Skåne, Filmpool Nord och Svenska Filminstitutet är med och finansierar projektet.
– Det är ofta jag kommer till en inspelning där jag är den enda svarta personen både framför och bakom kameran. För mig är det fortfarande ett mysterium hur det kommer sig att bristen på representationen är så hög år 2020. När frågan diskuteras så ursäktas det många gånger med att kompetensen helt enkelt inte finns, men med People of Film kan man inte längre hävda att man vill rekrytera mer mångfald men inte vet hur. Nu finns kompetensen samlad, bara ett klick bort, säger David Nzinga.
I dagsläget är runt 70 filmarbetare anslutna till plattformen, men med tiden hoppas man på att fler registrerar sig. På plattformen kan man söka bland filmarbetarna baserat på yrke, antal års erfarenhet och städer de är verksamma i.
– För att kunna skapa film som speglar hela samhället krävs det att vi frågar oss själva vilka perspektiv som finns på våra arbetsplatser. Med People of Film kan vi äntligen få till ett mer inkluderande berättande. Det gör att fler kan känna igen sig i svensk film och TV, något som i sin tur ökar publiken. Och vilken filmproduktion skulle inte vilja ha tillgång till en bredare rekryteringsbas och en större publik egentligen? säger Susanne Tiger.
Bild: Hawa Sanneh och David Nzinga, Robin Trolin (vänster) och Jessica Wikström (höger)