I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36×36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.
– Med hjälp av Igelkott Studios kan vi nu ta Virtual Production-tekniken till en ny och mycket hög nivå. Om vi ska behålla vår starka position inom filmområdet måste vi bygga ut produktionsfaciliteter och följa med i den tekniska utvecklingen. Den nya projiceringsväggen bidrar till att Västra Götaland kan ta emot större svenska och internationella produktioner. Det blir än mer intressant med de nya nationella produktionsincitamenten, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.
Sedan några år använder sig de största filmerna och studiorna sig av Virtuell Produktion. Därför satsar Film i Väst nu på en projektorlösning som bättre kan visa djupa färger och som skapar en pixelfri yta som det går att sätta skärpan på, utan att kompromissa på kvaliteten.
Då krävs också en stor väggyta, som målas med en mycket speciell färg, som allt kan projiceras på. Detta har enskilda filmprojekt mycket svårt att hantera ekonomiskt. Det är det som Film i Väst nu investerar i i den egna studion, Studio Fares, i Trollhättan. Själva projiceringsväggen blir 24 meter bred och åtta meter hög.
Igelkott Studios har lång erfarenhet av Virtual Production och har bland annat specialiserat sig på bilscener. Eric Hasso är Projection FX Producer och säger att det finns två stora fördelar med den nya tekniken.
– Eftersom Studio Fares får en specialbyggd projektionsvägg som är 24 gånger åtta meter kan produktioner anpassa sin budget efter hur stor yta som behövs, genom att hyra in rätt antal projektorer. En lyx som inte ska underskattas.Den andra stora fördelen är Studio Fares blir ensam om att erbjuda en så stor platt vägg som på grund av sin projektorbaserade lösning skapar pixelfri bakgrund. Det är en möjlighet som Film i Västs konkurrenter inte kan erbjuda. Stor LED måste vara kurvad och pixlarna är alltid separerade, säger Eric Hasso.
Virtual Production innebär att man kan interagera med bakgrunden. Regi behöver inte förklara vilken miljö scenen utspelar sig i. Filmteam och skådespelare ser omedelbart resultatet runt omkring sig. Filmar man mot en ”green screen” vet man inte riktigt vad man jobbar med, eftersom bakgrunder tas fram först i efterhand.
Satsningen är också ett led i Film i Västs hållbarhetsarbete, då Virtual Production möjliggör minskat resande till fjärran inspelningsmiljöer.
– Den audiovisuella värld som vi är en del av är expanderade, inte minst genom ett ökat antal film- och dramaserieproduktioner. Film i Väst vill på alla sätt bidra till att Västra Götaland ska ligga längst fram i utvecklingen, både när det gäller teknik och kompetens, säger Tyler Reid, Regional Developer of Infrastructure & Post Production på Film i Väst.
Tidigare i vår var Film i Väst på besök hos Cinecittà filmstudios i Rom, som ligger långt fram i den tekniska utvecklingen. Ett resultat av resan är ett utbytesprogram för filmarbetare i Västra Götaland som syftar till kompetensutveckling inom ny teknik och där de i praktiken får lära sig virtuell produktion.
Film i Väst har också initierat ett samarbete med Högskolan i Skövde, som har norra Europas största och Sveriges i särklass bredast utbud av dataspelsutbildningar samt Skövde Game Arena (SGA). Samarbetet syftar till att identifiera gemensamma kunskapsområden och branschutbyte inom audivisuell industri, spelindustri och film- och dramaproduktion.