I går tillkännagav juryn de första vinnarna av årets European Film Awards. Josefin Åsberg vann European Production Designer för sitt arbete i Ruben Östlunds The Square. Katarzyna Lewińska vann European Costume Designer för sitt arbete i Agnieszka Hollands Spoor. Leendert van Nimwegen vann European Hair & Make-up Artist för sitt arbete i Martin Koolhovens Brimstone. Alla tre filmerna är samproducerade med Film i Väst.
Josefin Åsberg är produktionsdesigner och scenograf på Ruben Östlunds The Square, som i Cannes vann Palme d’Or. Själv belönades hon där med Le Prix Vulcain de l’Artiste Technicien 2017. Filmen är still stora delar inspelad i Göteborg och producerad av Erik Hemmendorff och Philippe Bober på Plattform Produktion.
Så här motiverar juryn sitt beslut: ”With great artistic sensibility, the production design in THE SQUARE elevates the film by creating a world at the edge to the surreal. In this way the scenography is able to integrate and interact with the story without ever dominating over it. This is the great artistic quality of Josefin Åsberg.”
Katarzyna Lewińska var kostymör på Agnieszka Hollands Spoor (Villebråd i Sverige), en film som vann Silver Bear Alfred Bauer Prize vid Berlinale i feburari. Filmen är producerad av Fredrik Zander på Chimney Group.
Juryn: ”The simplicity and clarity of the costumes intensify the images and underline the substantial message of the film. The clash between the human element and the natural environment is reflected in the texture, the colours and the design of the costumes, at the same time contributing to the personality of the characters and giving them life. They form an integral part of the storytelling, along with all the other visual elements, and together they create a powerful viewing experience.”
Leendert van Nimwegen ansvarade för mask och peruk på Martin Koolhovens Brimstone, som tävlade om ett Guldlejon i Venedig 2016. Filmen är producerad av Peter Hiltunen, Dragon Films.
Juryn: ”In BRIMSTONE, Leendert van Nimwegen, with make-up and hair, helps the characters and their development throughout the film, from play- and colourful, to sober and sinister, the good, the bad, the young, the old. It is a perfect combination of hair and make-up to describe characters, so beautifully done, and making them real.”