Under filmfestivalen i Cannes vann Josefin Åsberg ett av de finaste priserna en produktionsdesigner och scenograf kan få: Le Prix Vulcain de l’Artiste Technicien 2017. I går, den 23 oktober var hon i Paris för att ta emot priset. Hon får det för sitt arbete med Ruben Östlunds Guldpalmsbelönade The Square.

 Josefin Åsberg har lång erfarenhet av film. Redan 1999 var hon scenografiassistent i Noll tolerans och sedan dess har det blivit en lång rad filmer som produktionsdesigner och scenograf. Både svenska framgångar som Turist, Monica Z och Lilja 4-ever och internationella som Mammut.

Flera har haft Film i Väst som samproducent. Det har gjort det möjligt för Josefin Åsberg att lägga en stor del av sitt arbete i Västsverige.

Som scenograf ansvarar man för filmens alla miljöer, ritar upp dem och arbetsleder målare, snickare, rekvisitörer. Tillsammans utformar de filmens visuella värld utifrån det skrivna manuset. Tätast är samarbetet med regissör och fotograf, och sedan kommer kostymör och maskör.

– Är det mönstrade tapeter i rummet i en scen är det bra om skådespelarna inte har mönstrade kläder. På motsvarande sätt kan en speciell frisyr platsa i en annars enkel inredning i ett hem, säger Josefin Åsberg.

En produktionsdesigner eller scenograf är med tidigt i processen. När maskör och kostymör börjar sitt arbete finns det redan ett grundmaterial med rekbilder och skisser med färgskalor för dem att arbeta utifrån.

Att filma är att samarbeta och Josefin Åsberg vill särskilt lyfta fram fotografen Fredrik Wenzel och ljusmästaren Tobias Henriksson, men förstås även hela scenografiavdelningen med Josefins assistent Sandra Lindgren i spetsen.

The Square hade 70 inspelningsdagar, vilket är dubbelt så långt som en vanlig svensk långfilm. Miljöerna är flashiga med inspelning i olika slottsliknande miljöer, i studio och på Världskulturmuseet i Göteborg för att nämna några inspelningsplatser.

– Filmens museimiljöer byggde vi upp i studio och kombinerade ihop dem med befintliga slottsmiljöer för att skapa vårt slott med en modern tillbyggnad.

Priset Le Prix Vulcain de l’Artiste Technicien delas sedan 1951 ut av en fransk organisation, Commission supérieure technique de l’image et du son (CST), som under filmfestivalen i Cannes utser en vinnare. Juryn består av medlemmar som arbetar med så kallade A-funktioner. Vad innebär priset?

– Priset går årligen till en A-filmsfunktion och det är roligt att scenografin som område fått uppmärksamhet, det är ibland underskattat. De flesta som vunnit priset tidigare har varit manliga fotografer. The Square vann ett av de finaste priserna i filmvärlden, Palme d’Or, i Cannes och det är extra roligt att min insats som scenograf också uppmärksammats.

 

Josefin Åsberg, filmografi:

Scenograf/produktionsdesigner: The Square (2017), Upp i det blå (2016), Turist (2014), The Quiet Roar (2014), Monica Z (2013), Mammut (2009), Ping-pongkingen (2008) Linerboard (2006), God Morgon alla barn (2005), Fragile (2004), Nina Frisk(2003), Kopps (2003), Lilja 4ever (2002)

Scenografiassistent: Familjen (2002), En sång för Martin (2001), Tillsammans (2000), Noll tolerans (1999)

Kostymdesigner: Pingpong kingen (2008), Linerboard (2006), Fragile (2004)