På juldagen har den premiär i Sverige och Norge. Och den visas brett: 265 biografsalonger i Sverige och 125 i Norge. Men så är efterfrågan på biljetter till Hannes Holms filmatisering av Fredrik Backmans bestseller EN MAN SOM HETER OVE också mycket stor…
Sverige och Norge är de länder där boken sålts bäst – bara i Sverige har den sålts i fler än 800 000 exemplar – och där traditionen att gå på bio under julen är extra stor. Filmen är samproducerad med Film Väst och stora delar av filmen är inspelad i Trollhättan.
– Jag har naturligtvis höga förväntningar, men jag längtar just nu i första hand på att filmen äntligen ska få möta sin publik, säger Annica Bellander Rune (bilden), som tillsammans med Nicklas Vikström Nicastro, producerat filmen för Tre Vänner.
En av orsakerna till de höga förväntningarna är själva karaktären Ove. En man som vi alla kan känna igen oss i, en surgubbe full av principer, men också extremt godhjärtad och med stor känsla för vad som är rätt och vad som är fel. En man som väcker känslor i oss alla; vrede, tårar och skratt.
Hos distributören, Nordisk Film, tror man också att bokens humor och feel good-anda, som framgångsrikt överförts till filmduken av Hannes Holm, borgar för en biosuccé. Fullt jämförbar med 2013 års stora julfilm, Felix Herngrens Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (som också är samproducerad med Film Väst.). Åtminstone när det gäller förbokningar under julledigheterna fram till nyår. Men Hundraåringen lockade totalt två miljoner skandinaver till biograferna. Frågan är hur Ove lyckas…
I Sverige och Norge skiljer sig målgrupperna åt: Hos oss är det främst generationen +45 som lockas – och det är den stora gruppen som går på bio i Sverige vid sidan om barn/barnfamiljer. I Norge är filmens främsta målgrupp lite yngre, 35+ med 25-35 år som andrapublik.
I båda länderna pågår som bäst en stor utomhuskampanj med stortavlor, men också premiärer för fokusgrupper, tidningsannonser och kampanjer på sociala media, TV och pressträffar med regissör och skådespelare. Pressträffen hos Film Väst i Trollhättan och premiärerna i Trollhättan och Göteborg ingick som en del i denna satsning. och Göteborg
I Danmark finns Biografklubben, med fler än 150 000 medlemmar. Den som är med där får ett förmånligt erbjudande om sex biobesök per år. Därför går inte En man som heter Ove upp där förrän den 26 maj, som en del av erbjudandet. I Finland går Ove upp 8 januari. Internationellt har filmen hittills sålts till Tyskland, Nederländerna, Belgien och Luxemburg.