Tomas Eskilsson, VD
Film i Väst har under den senaste sexårsperioden utvecklat verksamhetens resultat substantiellt. Den genomsnittliga konstnärliga kvaliteten i det som samproduceras har förstärkts och det publika genomslaget har blivit avsevärt större. Antalet samproducerade filmer har ökat med 50 procent. 2014 illustrerar
på ett bra sätt den positiva publika och konstnärliga utvecklingen av verksamheten. 2014 är Film i Västs tredje framgångsrikaste publikår på hemmaplan. Det är bara 2009 och 2013 som varit bättre.
Tre miljoner svenskar såg någon av Film i Västs samproduktioner på biograf under 2014. I Norden såldes knappt fem miljoner biobiljetter till bolagets filmer. Globalt valde tolv miljoner människor en Film i Väst-samproduktion på biograf. Biografbesöken står likväl bara för några procent av vårt totala filmtittande. Den totala exponeringen av Film i Västs samproduktioner kan försiktigtvis beräknas till några hundra miljoner tittare. Cannes är filmvärldens utan jämförelse mest prestigefulla filmfestival.
Tusentals filmer skickas varje år in för att värderas och kanske väljas till någon av festivalens officiella sektioner. Ett fyrtiotal filmer passerar nålsögat. Film i Väst hade 2014 två filmer i festivalens ena tävlingssektion, Un Certain Regard: svenska ”Turist” och ungerska ”White God”. Filmerna belönades med sektionens första och andra pris. I festivalens officiella program ingick också danska ”The Salvation”. Film i Väst har aldrig tidigare haft så många filmer i Cannes officiella sektioner. Bolaget nådde för sjunde året i rad målet att ha minst en film i huvudtävlan i Berlin och/eller Cannes. Hans Petter Molands ”Kraftidioten” tävlade i Berlin.
Film i Väst hade samproducerade filmer valda till officiella sektioner i de väsentligaste filmfestivalerna runt om i världen. I två av de övriga A-filmfestivalerna vann bolagets samproduktioner pris: San Sebastian och Tallinn. Film i Väst hade för femte gången på fem år en film nominerad till Golden Globe som bästa icke engelskspråkiga film. Filmen genomgår stora strukturella förändringar i alla led. Biograferna har digitaliserats. Biogåendet ökar globalt, samtidigt blir releaserna av populära filmer allt större och omsättningstakten högre. Den konstnärligt ambitiösa filmen har svårare att hävda sig i det nya filmlandskapet.
Den så kallade Home Entertainment-marknaden har i princip helt omstrukturerats. DVDmarknaden håller på att helt ersättas av streamade tjänster. Netflix och HBO har gjort stora inbrytningar på den svenska marknaden. Expansionen av SVOD (Subscribed Video on Demand) drivs i stor utsträckning av TV-drama som fått ett stort uppsving de senaste åren. De mest namnkunniga regissörerna, skådespelarna och produktionsbolagen orienterar sig inte bort från filmen, men visar ett allt större intresse för att producera TV-drama. Den nya modellen för filmdistribution ger lägre intäkter till de som distribuerar och producerar filmerna. Film i Väst har trots detta faktum haft en god utveckling av samproduktionsintäkterna. Detta kan till stor del förklaras av att det finns ökade intäkter från internationell försäljning av distributionsrätter. Film i Väst och övriga regionala produktionscentra är för första gången med i det svenska filmavtalet. Filmregionernas deltagande i avtalet har bidragit till offensivare och tydligare mål för den nationella filmpolitiken, men det saknas resurser, strategi och fungerande taktisk planering för att målen ska kunna nås. Staten föreslog under våren en ettårig förlängning av nuvarande avtal. Filmregionerna beslöt att för sin del säga upp filmavtalet per den 31 december 2015. De svenska film- och TV-producenterna valde att göra gemensam sak. Film i Västs allt starkare ställning på såväl den nationella som internationella filmarenan har lett till ett kraftigt ökat söktryck. Film i Väst tar ställning till allt fler, allt intressantare filmprojekt. Den nära framtiden ställer stora krav på omvärldsanalys och förmåga att strategiskt hantera det nya filmlandskapet. Film i Väst startade 2013 ett strategiarbete som syftar till att göra bolagets verksamhet än mer framgångsrikt. Strategiutvecklingsarbetet har fortsatt under 2014. Det som görs idag, de beslut som tas idag har en avgörande betydelse för var Film i Väst kommer att stå de närmaste åren.