Film i Väst under 25 år2019-09-19T12:05:10+00:00

maj 2016

Nu har inspelningen av dansk-svenska dramat DARLING börjat i Göteborg

Nu har inspelningen av Birgitte Stærmoses nya danska drama i dansmiljö Darling med Danica Curcic och Gustaf Skarsgård i huvudrollerna börjat i Göteborg. Inspelningen pågår fram till 17 juni och en stor del av inspelningen äger rum på GöteborgsOperan. Filmen är en dansk-svensk samproduktion mellan danska Zentropa och Zentropa Sweden och Film Väst och får sin premiär 27 april 2017.

Handling: Den världsberömda danska ballerinan Darling och hennes man koreografen Frans återvänder för första gången på många år tillbaka till Köpenhamn, där de tillsammans ska uppföra klassikern Giselle på Det Kongelige Teater med Frans som koreograf och med Darling i titelrollen. Förväntningarna från alla är stora; media, den åldrande och cancersjuke balettmästaren Kristian, alla dansare och inte minst Frans och Darling själva.

Men på en av de första repetitionerna inträffar katastrofen: Darling faller omkull i plågor, hennes höft har trasats sönder och karriären som ballerina är över. Frans är förkrossad, men förmår inte hjälpa henne. Han har aldrig arbetat utan Darling förr, och hela hans karriär vilar plötsligt på den mycket unga dansösen Polly, som för första gången får chansen i ett stort soloparti. Darling försöker rädda sin ställning; hon börjar träna upp Polly till att bli den Giselle som hon inte längre kan vara. Men i takt med att Polly växer som Giselle, faller Darlings värld samman och den före detta balettstjärnan störtar rakt mot avgrunden.

Darling är en modern berättelse och ett rörande drama om en kvinna som befinner sig i fritt fall – men främst om modet att resa sig när allt är över.

Zentropa har engagerat Danica Curcic i sin hittills största roll, som danssolisten Darling. Danica Curcic har i många år fast haft sin bas på Det Kongelige Teater och har tvingats  genomgå en stenhård träing för att kunna göra sin roll trovärdig. Som hennes man, Frans, som både ska sköta om sin fru, hålla koll på föreställningen och sina dolda ambitioner om att överta rollen som balettmästare, ses Gustaf Skarsgård, som bland annat är känd från TV-serien Vikings och Oscarsnominerade Kon-Tiki. I den stora rollen som dansaren Polly ser vi en av De Kongelige Ballets egna dansare: Astrid Grarup Elbo. Som den sjukdomsdrabbade balettmästaren Kristian, som rycker i alla trådar och kanske är på väg bort, ser vi Ulrich Thomsen (senast i Thomas Vinterbergs Kollektivet och Kasper Barfoeds Sommeren ’92) och som Darlings mamma ser vi Solbjørg Højfeldt.

Darling är Birgitte Stærmoses andra långfilm sedan debuten Værelse 304 (2011). Manus är skrivet av Kim Fupz Aakeson, baserat på en historia av honom och Birgitte Stærmose. Filmen produceras av Zentropa Entertainments3, Peter Aalbæk Jensen, Marie Gade Denesen och Louise Vesth i samproduktion med Zentropa Sweden, Madeleine Ekman och Lizette Jonjic och Film Väst, i samarbete med TV 2/Danmark och med stöd av Det Danske Filminstitut, Svenska Filminstitutet och Creative Europé – Media programme. Darling distribueras i Danmark av Nordisk Film Distribution och säljs internationellt av TrustNordisk.

På bilden: Gustaf Skarsgård och Danica Curcic. Bild: Marek Septimus Wieser, FSF

april 2016

Premiär 29 april för tredje delen i Kristian Petris trilogi: HOTELLET

Filmen Hotellet är den sista delen i Kristian Petris trilogi om resandet. De första två var Atlanten och Fyren. Hotellet är ett annorlunda tillfälligt hem. Det kan fungera som tillflyktsort, återvändsgränd, slott, mardröm, skapande rum… På fredag 29 april har den svensk biopremiär. Produktion Mattias Nohrborg och Cecilia Nessen i samproduktion med bland andra Film Väst.

När det första hotellet skapades var det som skydd för väder och vind. Trötta resenärer kunde vila ut. Men det var också en plats för sagor och berättelser. I tio år har Kristian Petri samlat material till sin film. Här förekommer både döda och levande hotellgäster. I Hotellet medverkar bland andra Lars Noren, Stellan Skarsgård, Åsne Seierstad, Björn Andresen, Zengoro Houshi, Simon Casas…

Kristian Petri, född 1956, är författare, filmare och kulturjournalist. Han har jobbat som producent på SvT och som kulturjournalist på Expressen och Dagens Nyheter. Hans litterära debut var barndomsskildringen Första rummet som följdes av reseskildringar, novellsamlingar och artikelsamlingar. Han debuterade som långfilmsregissör 1995 med Sommaren som följdes av Detaljer 2003 och Ond tro 2010. Kristian Petri har gjort flera hyllade dokumentärer som till exempel Atlanten, Brunnen, Fyren och Tokyo Noise. Han har även regisserat TV-serier som SkärgårdsdoktornVärldarnas bokEn pilgrims död och Den fjärde mannen.

Så här skriver Kristian Petri själv om sitt filmande:

”Mitt filmande är annorlunda när jag reser. Det finns en annan lätthet, kanske ett annat mod. Jag blir ett med rörelsen. Jag söker hela tiden en begränsad spelplats. En ö, ett fyrtorn, ett hotellrum… en spelplats där jag kan iscensätta mitt drama. Hotellet är en annorlunda tillfällig bostad som på många sätt kan symbolisera livets alla skiften. Varför längtar jag efter en plats som är så långt från trygghet som man kan tänka sig. En plats som inte bär några spår av min historia eller mitt liv. Hotellet är på ett sätt anonymt, opersonligt… när du lämnat rummet och tagit med dina personliga ägodelar försvinner också spåren från ditt besök. Men just detta kan också vara det som är själva dragningen, fascinationen till hotellrummet. Att känna maximal frihet när man befinner sig i ett rum som är djupt annorlunda, ett rum där fantasin försänks i ett icke-jag. Ofta har jag tyckt att det finns något romantiskt över hotellvistelsen. Ett boende som har med frihet att göra. Närsomhelst kan jag lämna hotellet och resa vidare. Inga band, inget mål, ingen bindning. Den franske författaren Roland Barthes skriver att resandet blev annorlunda efter hans mammas död. Han reser inte längre bort från någon. Rörelsen har förlorat något av sin laddning. Är det så att den här filmen iscensätter en förlust? Att längtan efter att bo på ett hotell är längtan efter en plats som gestaltar frånvaron av ett hem?”

mars 2016

Biosuccé i Danmark för FLASKEPOST FRA P och KOLLEKTIVET

På mindre än en månad har över 575 000 danskar rusat till biograferna för att se danska deckaren Flaskepost fra P av Hans Petter Moland med Nikolaj Lie Kaas och Fares Fares i huvudrollerna. Filmens baseras på Jussi Adler Olsens bästsäljande deckarserie om Avdelning Q. Flaskepost fra P är den tredje filmen i en framgångsrik svit. De två tidigare, Kvinden i buret (2013) och Fasandraeberne (2014) blev också stora publikframgångar med 725 000 respektive 764 000 biobesökare. Ingen av filmerna har fått svensk biodistribution.

Thomas Vinterbergs Trollhätteinspelade film Kollektivet, som hade dansk biopremiär den 14 januari, har passerat 300 000 biobesökare. Kollektivets huvudrollsinnehavare Trine Dyrholm vann en Silverbjörn vid Berlins Internationella Filmfestival för sin prestation. Kollektivet får svensk biopremiär i juli.

Båda filmerna är producerade av Zentropa i samproduktion med Zentropa Sweden International och Film Väst.

POJKARNA nominerad till europeiska publikpriset Young Audience Award

Bioaktuella Pojkarna av Alexandra-Therese Keining har nominerats som en av tre filmer till Young Audience Award, som delas ut av European Film Academy. 8 maj delas priset ut och juryn är barn som på 30 biografer runtom i Europa ser filmen och röstar fram en vinnare. Pojkarna är producerad av Götafilm i samproduktion med bland andra Film Väst.

Pojkarna är baserad på Jessica Schiefauers Augustprisade ungdomsroman med samma namn. Det är en berättelse om systerskap och identitet, kärlek och förvandling. Och om att kön kanske är något vi skapar, inte något vi är.

De tre huvudrollerna som Kim, Momo och Bella delas mellan skådespelarna Tuva Jagell och Emrik Öhlander, Louise Nyvall och Alexander Gustavsson samt Wilma Holmén och Vilgot Ostwald Vesterlund. Pojkarna är producerad av Helena och Olle Wirenhed på Götafilm och har fått stöd av Svenska Filminstitutet.

Fina recensioner för Joost van Ginkels PARADISSVITEN

I dag, fredag 11 mars, är det svensk biopremiär för Joost van Ginkels film Paradissviten, som hade sin världspremiär i Toronto i september och som utsågs till Nederländernas Oscarsbidrag. Filmen får goda recensioner i media och hamnar på snittbetyget 3,2 enligt SFI.

Fredrik Sahlin i Kulturnyheterna SVT, betyg 4 av 5:
”Det här är ”Short Cuts” från helvetet. Eller, för er som inte spontant refererar till Robert Altmans gamla ensembledrama: Ett potpurri av elände. Vi ser arbetslöshet, rasism, prostitution, våldtäkt, mord, alienation – och som lök på den här misärlaxen en liten pojke som mobbas i skolan och hunsas i hemmet. Det gör med andra ord ont, riktig ont, att se ”Paradissviten”, den manusförfattande regissören Joost Van Hinkels andra fullängdare.”

Björn G Stenberg i Uppsala Nya Tidning, betyg 4 av 5:
”Kollektivfilmer har ibland den svagheten att det blir så många inblandade att de var och en för sig får för lite exponering och därmed inte berör så mycket. Så är inte fallet här. Joost van Ginkel har verkligen lyckats besätta rollerna så att de lyser till i de sekvenser där de är med. Och trots allt det traumatiska den skildrar så är ”Paradissviten” en film till slut om medmänsklighet och hopp.”

Jane Magnusson i Dagens Nyheter, betyg 4 av 5:
”Presentationerna är många och just när man börjar oroa sig för hur Van Ginkel skall få ihop alla berättelser faller de på plats.”Paradissviten” innehåller den mest plågsamma våldtäktsscen jag sett. Här finns avrättningar och brutala slagsmål och barn som mobbas av jämnåriga och vuxna. Man skruvar sig i fåtöljen och tittar bort. Men ”Paradissviten” rymmer också längtan, hopp och kärlek. Det är bara det att makten har hamnat hos dem som inga känslor har. Hos människohandlare och en överklass som föredrar Mozart över sin samtid, sina nära, sig själva.”

Fler recensioner hittar du här:

Om Paradissviten:

Alla vägar bär till Amsterdam för de sex människor vars liv och öden korsar varandra i denna fresk över det samtida Europa. Jenya lämnar Bulgarien full av drömmar och förhoppningar men det tar inte många timmar innan drömmen förvandlas till en fruktansvärd mardröm och istället för den utlovade modellkarriären tvingas hon in i en cynisk traffickinghärva. Papperslösa Yaya rycker ut till hennes räddning med sitt eget liv som insats. Den serbiske krigsförbrytaren Ivica förföljs av sitt förflutna och får bittert erfara att brott aldrig förblir ostraffade. Seka från Bosnien drivs av hämndbegär. Och den världsberömde svenske dirigenten Stig är blind för det som utspelas framför hans ögon ända tills sonen Lukas rymmer hemifrån och han inser att hans besatthet av musiken blivit en mur mellan honom och sonen. Ibland kan en blick förändra ett liv för alltid.

Så här beskrivet regissören och manusförfattaren Joost van Ginkel sin film:

– Jag vet att jag inte kan förändra mänskligheten, men jag hoppas att filmen kan bidra till någon slags medvetenhet om den komplexa och ofta brutala värld vi lever i. Berättelserna och karaktärerna bygger på verkliga personer och händelser och det finns element av igenkänning för alla. Filmen beskriver en tid men det är samtidigt min tolkning och är en både rå och poetisk hyllning till människans styrka och förmåga till överlevnad.

I rollerna ser vi bland andra Magnus Krepper, Eva Röse, Erik Adelöv, Issaka Sawadogo, Anjela Nedyalkova. Filmen är producerad av Bastide Films i samproduktion med Olle Wirenhed på Götafilm och Film Väst. Svensk distribution: Folkets Bio. Paradissviten har varit uttagen till filmfestivaler i Toronto, São Paulo, Tallinn, Palm Springs och bland annat vunnit priser i Tallinn.

 

WELCOME TO FILM I VÄST

Film i Väst is one of Europe’s most successful co-producers and Scandinavia’s preeminent regional film fund. Over the years Film Väst co-productions have also been richly re­warded with nominations and awards at the world’s most prestigous events including fes­tivals such as Cannes and Berlin and galas such as the Golden Globes, the European Film Awards and the Oscars.

FILM I VÄST – a part of Region Västra Götaland.

Västra Götaland is Sweden’s foremost region for culture. Through dedicated effort and the country’s largest cultural budget, both in absolute terms and per capita, culture has a self-evident role in social life. Culture is a basic precondition for active, committed citizens – involvement contributes to democratic development. Culture can make people grow and is very important for employment, regional development and growth in Västra Götaland.

Till toppen