I dag är det svensk biopremiär för Lukas Moodyssons film Tillsammans 99, en uppföljare till biosuccén Tillsammans från år 2000. En komedi och en allvarlig berättelse om tidens gång och om hur det är att leva. Filmen är inspelad i Västra Götaland, producerad av Memfis Film (Lars Jönsson, Anna Carlsten) i samproduktion med Film i Väst, SF Studios och Zentropa Entertainments. SF Studios distribuerar filmen. Filmen fick sin premiär vid filmfestivalen i Toronto och öppnar festivalen i London.

Tillsammans 99 följer kollektivet; Göran, Lena, Lasse, Klasse och de andra, under ett dygn då de återförenas i skratt, tårar, bråk, olösta konflikter, nostalgi. Tillsammans 99 är en film som vill beröra och rycka med biopubliken med sin humor, glädje och även sorg. En komedi och en allvarlig berättelse om tidens gång och om hur det är att leva.

1975 var kollektivet Tillsammans en storfamilj. 24 år senare, 1999, har det förvandlats till världens minsta. Kvar finns bara Göran, världens snällaste, och Klasse, som väver sina trasmattor. När Klasse i hemlighet bjuder in till Görans födelsedag, återförenas alla för en kväll. Vad har hänt i deras liv sen sist? Har det gått bra eller dåligt för dem? Vem blev känd författare och vem hamnade på mentalsjukhus? Lever drömmarna från sjuttiotalet? Vem minns Peter? Äter Göran fortfarande gröt?

Lukas Moodysson har återförenat den stora underbara ensemblen av skådespelare. I rollerna återser vi Gustaf Hammarsten, Shanti Roney, Anja Lundqvist, Olle Sarri, Jessica Liedberg, Lisa Lindgren, Cecilia Frode, Lars Frode, Henrik Lundström och Sten Ljunggren. Nya i kollektivet är David Dencik, Jonas Karlsson, Clara Christiansson Drake och Julia Heveus.

Filmen är skriven och regisserad av Lukas Moodysson, som tidigare har gjort några av de senaste decenniernas mest älskade, sedda och kritikerrosade filmer som Fucking Åmål (1998), Tillsammans (2000), Lilja 4-ever (2002) och Vi är bäst! (2013). Moodysson regisserade senast tv-serien Gösta (2019) för HBO. Tillsammans sågs av 849 000 biobesökare i Sverige. Alla tidigare filmer är samproducerade med Film i Väst.

Tillsammans 99 är producerad av Memfis Film (Lars Jönsson, Anna Carlsten), i samproduktion med Film i Väst, SF Studios och Zentropa Entertainments, med stöd av Svenska Filminstitutet, Det Danske Filminstitut och Nordisk Film & TV Fond. SF Studios distribuerar filmen i Norden.

Kritikerna är eniga i sina recensioner om att filmen är mycket sevärd.

Här följer ett urval recensioner:

Jeanette Gentelse sätter betyget 5 av 6 i Svenska Dagbladet: ”Det börjar med gröt och slutar med gröt, symbolen för gemenskap i Tillsammans. Om någon fortfarande kan tro på den. Individualismen tycks ju alltid segra till slut. Kvar på näthinnan efter alla uppgörelser blir ändå den förvirrade Lena ensam på gräsmattan i natten. Igenkännande blandad med sorg, så kan Tillsammans 99 sammanfattas. Till skillnad från de flesta uppföljare är detta en som man absolut inte vill vara utan.”

Jens Peterson sätter betyget 4 av 5 i Aftonbladet: ”Lukas Moodysson ger en givande mix av sött och salt när han återförenar kollektivet från succéfilmen från 2000. De har förändrats under 25 år, men har också kvar sina personligheter. Nya filmen har samma ton och känsla, samma sorts svärta och humor.”

Sofia Olsson sätter betyget 4 i SVT Kulturnyheterna: Tillsammans var ett fenomen som så pass många såg att det fortfarande går att haspla ur sig repliker som ”hellre havregrynsgröt tillsammans än fläskkotlett ensam” och bli förstådd. Det är modigt att göra återbruk på en sådan film, men Lukas Moodysson verkar tämligen oängslig.”

Helena Lindblad sätter också en 4 i Dagens Nyheter: ”När Lukas Moodysson nu gör comeback är det med en filmisk återträff de luxe. I Tillsammans 99 återvänder han till proggarna som utgjorde stommen i hans 23 år gamla publiksuccé Tillsammans. Många fortfarande olösta konflikter blir det. Men de är så originellt, utmanande och befriande crazy skildrade att man häpnar glatt ändå.”

Hynek Pallas sätter betyget 3 i Göteborgs-Posten