I dag, fredag 17 februari, är det premiär för Katja Wiks långfilm Exfrun, som spelats in i Göteborg. Marie Kjellson, Kjellson & Wik, har producerat i samproduktion med Film i Väst. Elias Björkman ger filmen betyget 5 (av 6) i Svenska Dagbladet medan de flesta kritiker ger den en trea.

Handling: Flickvännen Klara är nyförälskad och vill inget hellre än att umgås med Jacob. Tvåbarnsmamman Anna tar tiden på sin man Jesper när han kokar välling. Exfrun Vera kan inte släppa taget om sin ex-man. Med lika delar humor och allvar berättar Exfrun om tre relationer och tre kvinnor, där flickvännen, frun och exfrun samsas i en träffsäker satir om livets gång – från nyförälskelse till skilsmässa. I rollerna: Maria Sundbom, Nina Zanjani, Ellen Olaison, Robin Keller, Karl Linnertorp. Distribution: Triart. Här kan du se en trailer för filmen.

Så här skriver Elias Björkman i Svenska Dagbladet:
Exfrun är ännu en studie i tvåsamhetens bräcklighet och på förhand givna premisser, men en sällsamt precis och ovanligt intressant sådan. Här finns ingen rak personutveckling eller konventionell dramaturgi med svårigheter som ska övervinnas. Snarare består filmen av noga utvalda nedslag i tre förhållanden som befinner sig i tre olika skeden: de nyförälskade (flickvännen), de gifta (frun) och de skilda (titelns exfru). Trots – eller tack vare? – fokus på kvinnorna blir Exfrun lika mycket en undersökning av en urspårad manlighet där brist på självinsikt och självförtroende leder till vidrig maktfullkomlighet och en konsekvent oförmåga att se sina egna tillkortakommanden.”

I Sveriges Radios Kulturnytt i P1 sätter Nina Asarnoj betyget 4 (av 5):
”Det är något djupt befriande i att närstudera den gifta tvåbarnsmamman Annas likbleka raseri där hon ligger klarvaken i sängen och väntar på att hennes sovande man ska vakna och ta upp ungen. Frågan är om det är hon själv som ligger där och hatar, eller om det är hennes föreställningar om vem hon är – eller har blivit – som hon nu lajvar. Som om det bara fanns en viss mängd möjliga beteenden att välja på. /…/ Men om kvinnornas manöverutrymme verkar begränsat så är männens ännu mindre. I den här filmen är de antingen dryga pojkvänner, hjärndöda pappor eller fulla danskar.”

Susanne Sigroth-Lambe nöjer sig med en trea (av 5) i Uppsala Nya Tidning:
”Men filmen är full av välfångade vardagssituationer. Alla skådespelarna är övertygande i sina roller, det är frågan om lysande skådespeleri. Katja Wik har erfarenhet som rollsättare, bland annat till Ruben Östlunds filmer, och nog märks hennes sinne för casting även i den här filmen där alla roller är väl besatta. Regi är hon tydligen också bra på. Det finns inte något falskt tonfall i någon replik. Men å andra sidan är det en ganska karg dialog. Inte mycket blir egentligen sagt och framför allt går berättelsernas människor inte vidare. Det finns liksom inga urladdningar utan handlingen stannar vid att vara en räcka inblickar i några människors tragikomiska vardag. Det är inte särskilt spännande, fast ändå märkligt välbekant.”

Fler recensioner hittar du här.

Så här skriver Katja Wik själv om sin långfilmsdebut:
– Idén till Exfrun kommer från mina iakttagelser av kvinnliga beteenden i flera generationer. Med filmen vill jag titta på de begränsningar som kvinnor både medvetet och omedvetet skapar sig. Hur kommer det sig att så många kvinnor upplever att de slutar förverkliga sig själva i tvåsamheten? Hur kommer det sig att så många fastnar i samma mönster? Hur ändrar man riktning? Hur stort är egentligen det egna ansvaret?
Forskning om äktenskap visar på en skrämmande problematik. Gifta män är mer framgångsrika, mer hälsosamma och rikare än ogifta män. Gifta kvinnor är mer olyckliga, sjukare, fattigare och mindre utbildade än ogifta kvinnor.Varför? Exfrun erbjuder ingen lösning, men visar en bild av människans belägenhet så att vi kan se den mer tydligt. Att se sin belägenhet klart och tydligt är ett första steg att gå bortom den. Filmens syfte är att på ett underhållande sätt ta upp ett ämne som kan skapa diskussion, med målsättningen att bryta gamla strukturer och ändra riktning.

Katja Wik, född 1987, har en examen från Konstnärligt Magisterprogram i film med inriktning mot filmiska processer vid Akademin Valand i Göteborg. Hon har ett CV som en av Sveriges främsta rollsättare. Wik har rollsatt Ruben Östlunds långfilmer Turist, PLAY och De ofrivilliga samt ett flertal reklamfilmer. År 2012 debuterade Katja Wik som regissör med kortfilmen Offerrollsretorik vilken vann Publikens pris i Startsladden, Göteborg Film Festivals kortfilmstävling, 2013. Exfrun är hennes långfilmsdebut.