Felipe Galvez Haberlez film The Settlers har fått svensk biopremiär. Filmen som blev Chiles Oscarkandidat fick sin premiär under filmfestivalen i Cannes där den prisades och har även visats på festivalerna i Toronto och New York. Vid Stockholm Stockholm International Film Festival vann den Bronshästen. Filmen är samproducerad med Snowglobe och Film i Väst och Göteborgsföretaget CAN Film står för delar av postproduktionen. Svensk distribution: Lucky Dogs.

 

The Settlers utspelar sig i Chile, i början av 1900-talet. Tre ryttare hyrs in av en rik jordägare för att utmärka gränserna för hans enorma ägor och öppna en väg till Atlanten för hans får. Expeditionen, som består av en ung chilenare av blandat ursprung, en amerikansk legosoldat och en skoningslös brittisk löjtnant, tar snart en ny ”civiliserande” vändning i en räd över det vidsträckta Patagonien.

Skådespelare: Mark Stanley, Camilo Arancibia, Benjamín Westfall, Alfredo Castro, Mishell Guaña, Agustín Rittano, Mariano Llinás, Sam Spruell, Adriana Stuven, Luis Machín och Marcelo Alonso.

Regissör: Felipe Gálvez Manus: Felipe Gálvez, Antonia Girardi Producent: Quijote Films, samproducent: Katrin Pors, Eva Jakobsen, Mikkel Jersin, Snowglobe. Samproducerande länder: Chile, Argentina, Storbritannien, Taiwan, Frankrike, Sverige, Danmark, Tyskland,

Felipe Gálvez föddes i Santiago de Chile 1983 och tog sin examen vid Universidad del Cine, i Buenos Aires Argentina. Han har regisserat en rad kortfilmer, bland dem Raptor, som fick sin premiär på Semaine de la Critique i Cannes 2018. The Settlers (Los Colonos) är hans första långfilm.

Ett urval recensioner:

Sebastian Lindvall sätter betyget 4 (av 5) i Dagens Nyheter: ”Det chilenska västerndramat, som utspelar sig i början av 1900-­talet, riktar blåslampa mot historiskt mörker. En brokig trio färdas genom Patagonien på order av José Menéndez, en affärsman och skoningslös markägare som inte är främmande för att markera revir med blod (så sent som 2008 uppmärksammade Sannings- och försoningskommissionen den verklige Menéndez delaktighet i förintandet av Eldslandets urbefolkning). The settlers är inte så mycket en historielektion som en otäck skildring av hur det kan ha gått till. Tematiskt följer den i fotspåren av fjolårets Killers of the flower moon, men om Scorseses epos är en dialogdriven tid- och platsskildring är regissören Felipe Gálvez Haberles långfilmsdebut ett mer introvert äventyr, där kusligt vackra tablåer varvas med närgångna närbilder.”

Kristoffer Viita sätter också en 4 i SVT Kulturnyheterna: ”Simone D’Arcangelos färgstarka foto är som en egen rollfigur och ger en läskig närvaro till den sydligaste delen av Latinamerika. Tierra del Fuego är naturskönt vackert och känns samtidigt som jordens ände där inga lagar gäller. En dimhöljd sekvens där flera urinvånare skjuts ihjäl verkar nästan utspela sig mellan verklighet och mardröm.”

Jakob Åsell ger en 5 (av 6) i Svenska Dagbladet: ”Trots sin ringa speltid har den omtumlande vägen dit gjort ett större avtryck än de flesta helaftonsfilmer. Gálvez Haberle besitter uppenbart en vass sax och anländer till den sällsynt formsäkra debuten från en mångårig karriär som filmklippare. The Settlers är en obekväm uppvisning i filmmediets både hänförande och manipulativa sprängkraft, en dubbelhet som präglar varje varsamt utskuren bildruta och gör det svårt att slita blicken från bioduken.”

Björn Jansson ger en 4 (av 5) i Sveriges Radios Kulturnytt