I dag är det svensk biopremiär för Hlynur Pálmasons film Godland.Filmen togs ut till Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes 2022 och visades under Göteborg Film Festival i år. Filmen är producerad av Snowglobe, Katrin PorsAnton Máni Svansson, Eva Jakobsen och Mikkel Jersin i samarbete med Join Motion Pictures och i samproduktion med Garagefilm International, Mimmi Spång, Maneki och Film i Väst. Göteborgsbolaget CAN Film och Dupp från Karlsborg står för delar av postproduktionen. Svensk distribution: Folkets Bio.

Godland, eller på danska Vanskabte land, utspelar sig under sent 1800-tal, när en ung dansk präst reser till en avlägsen del av Island för att bygga en kyrka och fotografera folket där. Men ju längre in han tränger i detta oförsonliga landskap, desto längre bort kommer han från sitt ursprungliga syfte, sin mission och sin moral.

I rollerna: Elliott Crosset Hove, Ingvar Sigurdsson, Vic Carmen Sonne, Jacob Lohmann, Ída Mekkín Hlynsdóttir, Hilmar Guðjónsson. Manus och regi: Hlynur Pálmason. Foto: Maria von Hausswolff.

Hlynur Pálmason fick sitt stora genombrott med Vinterbröder (2017) och En vit, vid dag som togs ut till Semaine de la Critique i Cannes och vann två priser. En vit, vit dag samproducerades med Film i Väst.

Så här skriver ett urval filmkritiker om Godland:

Jacob Lundström ger filmen 4 av 5 i Dagens Nyheter:Godland skildrar en utflykt i det mörkgröna, bergsgråa och chockbruna. Samarbetet med fotografen Maria von Hausswolff fortsätter att fira triumfer, den här gången ofta genom tablåer som speglar den upptäcktsresande Lucas egna fotografiska ambitioner. Att den har filmats på 35 mm och presenteras i ett utsnitt med rundade hörn, ger den obearbetad karaktär som inte ska misstolkas som konstlöshet. Tvärtom är det hänförande bilder som samtidigt är respektingivande, och sätter varje mänsklig fåfänga i obönhörlig relation till omgivningen. Sedan hjälper det att filmen har en krass humor. Det vore hårt att beskriva den som ett lustmord på en dansk, men man får nästan skratta när Dannebrogen ska besjungas.”

Fredrik Sahlin sätter betyget 4 i SVT Kulturnyheterna: ”Tänk Werner Herzogs fäbless för den lidande, galne visionären och en gnutta av Ingmar Bergmans vånda över Guds tystnad, och inse att detta är ett verk av en filmskapare med band som når djupt ner i både film- och tankehistorien.Det är neurotisk existentialism och självspäkande weltschmertz i slående överväldigande miljöer, där naturen föder och dödar med samma osentimentala självklarhet; där människan, hur mycket hon än försöker hävda epitetet ’skapelsens krona’, har samma värde som en blomma eller en häst.Detta dessutom skildrat i det gamla film- och TV-formatet 4:3 – som konnoterar konstnärliga ambitioner, vilket ibland kan kännas lätt skitnödigt men ibland, som här, är helt kongenialt.  Det påminner om en tid då det fortfarande gjordes film för vuxna.”

Joakim Silverdal sätter betyget 3 i Sveriges Radio Kulturnytt i P1: ”Det finns många sätt att fånga Islands majestätiskt karga landskap. Godlands regissör Hlynur Palmason väljer att boxa in det i ett kvadratiskt bildformat som både skänker filmen en klaustrofobisk och mystisk atmosfär.”

För fler recensioner: www.kritiker.se