I dag är det svensk biopremiär för Morgane Dziurla-Petits hybridfilm Excess Will Save Us. En film som vann jurypriset vid filmfestivalen i Rotterdam tidigare i år. Filmen är producerad av Fredrik Lange, Vilda bomben, i samproduktion med Film i Väst.

Excess Will Save Us lämnar det helt dokumentära och expanderar universumet i den nya filmen till en hybridfilm som visar livet för en europeisk familj i byn Villereau i en tid av kris i Europa och västvärlden. Avsikten med denna film är att ge möjligheter till en djupare förståelse för livet i den lilla byn på gränsen mellan Frankrike och Belgien, som har mycket gemensamt med människor i landsorten i hela Europa. Det är också en personlig historia om att växa som människa och hitta fram till en ny relation med de människor som en har ett gemensamt förflutet med.

Så här säger några kritiker:

Fredrik Sahlin sätter betyget 4 (av 5) i SVT Kulturnyheterna: ”Det är ju lite tjötigt att dra upp Roy Andersson-kortet så fort någon skapar lakonisk filmhumor ur vardagliga scenerier men det är hur som helst han som viftar från referensramen. Estetiken är dock en annan, släktskapet ligger snarare i den torra humorn, i den kärleksfulla bilden av traktens skruvade typer, och deras högst ordinära suktande efter kärlek och uppmärksamhet.”

Wanja Bendjelloul sätter betyget 4 i Dagens Nyheter: ”Dziurla Petit har en enastående förmåga att hitta intressanta motiv och ställa sig vid sidan av skeendet och betrakta det som för henne är så välbekant. Huvudkaraktärerna i filmen är nämligen hennes nyförälskade pappa som fortfarande bor hemma med sin ilskne far. Här finns också en fiktiv kusin, hennes alter ego Faustine, i full tonårsblom. Ur detta persongalleri lyckas hon sedan teckna ett lika charmerande som mindre smickrande porträtt av familjen.”

Karoline Eriksson sätter betyget 3 (av 6) i Svenska Dagbladet: ”Dziurla-Petit spelar dottern som kommer hem för att göra en film om livet på gården. Pappan, farbrodern, bonusmamman och drygt 90-åriga farfar spelar sig själva med glatt humör. Kusinen Faustine, hennes nätdejt Ahmad och kusinens pappa gestaltas däremot av skådespelare. De smälter ihop fint med de pratglada amatörerna, och Dziurla-Petit broderar ut verkligheten till ett skruvat, lite drömskt scenario i maklig takt.”

Karolina Fjellborg sätter betyget 2 (av 5) i Aftonbladet.