2022 var den norske regissören och manusförfattaren Kristoffer Borglis oromantiska komedi Sick of Myself uttagen till Un Certain Regard i Cannes. Filmen är delvis inspelad i Västra Götaland och i dag har den svensk biopremiär. Filmen produceras av Oslo Pictures i samproduktion med Garagefilm International och Film i Väst. Distribution: TriArt Film.

Signe närmar sig trettio och är den minst framgångsrika i sin krets. Särskilt misslyckad känner hon sig när hennes pojkvän plötsligt slår igenom som artist, medan hon själv bara jobbar på ett kafé. En olycka på jobbet får henne att fundera över ett potentiellt självförverkligandeprojekt. Det kommer snart att stå klart hur långt Signe är villig att gå för att återskapa sig själv.

Här ett urval recensioner:

Fredrik Sahlin sätter betyget 3 av 5 i Dagens Nyheter: ”Kristoffer Borgli, som står för både regi och manus, skissar en halvskarp och fyndig satir över kultureliten indiskreta charm, där nämnde pojkvän hyllas i media för sina utställningar (som i princip bara består av ett gäng stulna stolar staplade på olika ”knasiga” vis). Roligast är ändå den passivt aggressiva kampen mellan honom och Signe, där de excellerar i konsten att dissa den andras framgångar och hylla de egna.Borg li varvar Signes fantasier om kommande kändisskap med verklighetens krassa glåmighet.”

Karoline Eriksson ger en trea (av 6) i Svenska Dagbladet: ”Åh, vad jag vill gilla den här filmen. Smart, rolig och norsk, i samma ådra som Joachim Trier och Eskil Vogts betraktelser över unga (och numera även medelålders) intellektuella Oslobor med varierande grad av existentiell ångest. Och jag gillar den också, på sätt och vis. Egentligen mer än Triers unisont hyllade romantiska komedi ”Världens värsta människa” (2021), som det är lätt att tänka på eftersom båda filmerna utspelar sig i ungefär samma miljöer och har en ung, sökande kvinna i huvudrollen.”

Mikaela Blomqvist sätter betyget 3 i Göteborgs-Posten: ”Imponerande med ”Sick of myself” är masken och Kujath Thorps självklara spel som står i fin kontrast mot den ganska absurda historien. Ett stort problem är filmens avsaknad av tankedjup.”

Björn Jansson sätter betyget 3 i Sveriges Radios Kulturnytt