I dag är det svensk biopremiär för Maria Fredrikssons dokumentär Miraklet i Gullspång, som fick  världspremiär på prestigefulla filmfestivalen Tribeca Festival i New York. Miraklet i Gullspång är Maria Fredrikssons långfilmsdebut. Filmen är producerad av Ina Holmqvist, Ballad Film, i samproduktion med Film i Väst.

Ett tecken från Gud får två norska systrar att köpa en lägenhet i svenska Gullspång. När de möter lägenhetsägaren på mäklarkontoret är hon en kopia av deras döda storasyster, som begick självmord 30 år tidigare. Vad som börjar som en sagolik familjeåterförening utvecklas till ett rafflande drama om lögner, hemligheter och trons betydelse.

Maria Fredriksson är regissör, producent och manusförfattare. Hon avslutade sin Master of Fine Arts vid Stockholms Dramatiska Högskola 2012 och har sedan dess gjort korta dokumentärer som Elvakaffe (2013), Afternoon Tea (2015), Ett jävla paradis (2018) och Svonni vs Skatteverket (2020). Hennes filmer har visats på internationella festivaler som Hot Docs, Visions du Réel och Palm Springs. Maria Fredriksson är också en av grundarna till det helt kvinnliga produktionsbolaget Ballad Film.

Så här skriver ett urval recensenter:

Sofia Olsson sätter betyget 4 (av 5) i SVT Kulturnyheterna: ”Miraklet i Gullspång prisades på Tribeca-festivalen för klipparbetet, och nog är det bra. Så som foto, musik och den tålmodiga intervjutekniken. Men framförallt är det modet att våga fortsätta, när den perfekta historien går en ur händerna, som imponerar allra mest. Mot slutet vet jag absolut ingenting, vad som är sant och falskt är upplöst. Jag känner mig lyckligt överkörd av intryck och inser att jag sitter med munnen på vid gavel.”

Helena Lindblad sätter också en 4 i Dagens Nyheter: ”Men klart är att det här ändå är höstens berättarmässigt mest originella dokumentär som ständigt överraskar. Och jag skulle inte tacka nej till en uppföljare.”

Sanna Samuelsson ger betyget 4 i Göteborgs-Posten: ”När man direkt börjar tipsa om en film efter att eftertexterna rullat vet man att den är något extra. Miraklet i Gullspång har allt, skriver jag till en vän: tvillingar, bortrövade barn, nazister.”

Erika Hallhagen sätter också betyget 4 i Svenska Dagbladet: ”Miraklet i Gullspång är kitschig på ett alldeles oemotståndligt, lite skruvat vis, fylld av flamländsk vävnad och porslinsfigurer, men dokumentärens allra största behållning är hur de tre huvudpersonerna tillåts mejsla fram sig själva ur sin initiala ”tantsmågullighet” till att bitvis bli rätt otrevliga och bestämda, och framför allt mångfacetterat mänskliga.”

Rosemarie Södergren sätter betyget 4 i Kulturbloggen