I dag tillkännagavs de första bidragen till Nordamerikas viktigaste filmfestival, Toronto, som pågår 7-17 september. Bland filmerna finns tre av Film i Västs samproduktioner: Ruben Östlunds Guldpalmsvinnare från Cannes, The Square; Joachim Triers Thelma och Björn Runges The Wife. De två första är inspelade i Göteborg och Trollhättan och stora delar av postproduktionen har skett i Västra Götaland. Fler filmer presenteras senare.

För mer information om TIFF, se här: http://www.tiff.net/tiff/films.html

Ruben Östlunds film The Square vann filmvärldens kanske finaste pris, Guldpalmen, vid filmfestivalen i Cannes i maj. The Square är en svensk, fransk och tysk produktion som till stora delar är inspelad och postproducerad i Västra Götalandsregionen. Bakom kameran återfinns nästan teamet bakom Turist, som scenografen Josefin Åsberg och fotografen Fredrik Wenzel, tidigare vinnare av en Guldbagge för Turist och klipparen Jacob Schulsinger, med flera. Filmen får svensk biopremiär 25 augusti.
Filmen produceras av Erik Hemmendorff, Plattform Produktion i samproduktion med Film i Väst, SVT, Imperative Entertainment, Essential Film, Société Parisienne de Production, Coproduction Office ApS, ZDF/Arte och Arte France Cinéma med stöd av Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, Eurimages, Danska Filminstitutet och Medienboard Berlin-Brandenburg. Svensk distribution: TriArt.

Norske regissören Joachim Triers långfilm Thelma spelades in i Göteborg och sedan i Studio Fares i Trollhättan. Thelma är en övernaturlig thriller om en ung kvinna, som i möte med sin älskade upptäcker att hon har skrämmande och oförklarliga krafter. Thelma produceras av Thomas Robsahm, Motlys, i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Joachim Trier har arbetat med sitt vanliga team, manusförfattaren Eskil Vogt, producenten Thomas Robsahm, fotografen Jakob Ihre,scenografen Roger Rosenberg och klipparen Olivier Bugge Coutté. I huvudrollerna ser vi Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen och Ellen Dorrit Petersen. Thelma finansieras av Norska Filminstitutet, Film Väst, B-reel, Svenska Filminstitutet, Filmpool Nord, Danska Filminstitutet, Copenhagen Film Fund, Nordisk Film & TV Fond, Eurimages, Media och Le Pact. I Sverige distribueras den av Triart.

Björn Runges The Wife är, med sitt smarta och provokativa tonfall, en historia som bygger på en stundens uppenbarelse för Joan Castleman, som är gift med en av alla dessa män som tror att de äger världen, men som inte vet hur han ska ta hand om sig själv eller någon annan. Han är också en av USA:s mer framstående romanförfattare, som snart kommer att få Nobelpriset i litteratur. Joan, lika perfekt som vacker, har de senaste 40 åren helt ignorerat sina egna författartalanger och i stället satsat allt på makens karriär. Nu har hon slutligen fått nog. The Wife avslöjar ett känt äktenskap som har nått bristningsgränsen.

I rollerna: Sexfaldigt Oscarsnominerade Glenn Close  (”Guardians of the Galaxy Vol I & II, Damages”, ”Albert Nobbs”, “Farligt begär”, ”Farlig förbindelse”)  som Joan Castleman, Jonathan Pryce (“The Man Who Invented Christmas”, “Taboo”, “Game of Thrones”, “Listen Up Philip”) som hennes Nobelprisbelönade äkta man.

Max Irons (“Kvinnan i guld”, “Terminal”) som familjen Castlemans bekymrade son, Christian Slater (”Mr Robot”, ”Nymphomaniac: Vol I & II”, ”True Romance”) som den blivande författaren och journalisten som är fast besluten att avslöja familjen Castlemans familjehemlighet.

I övriga roller återfinns Elizabeth McGovern (“Downton Abbey”) samt Harry Lloyd (“The Theory of Everything”, “Järnladyn”) och Annie Stark(”Bastards”, ”Albert Nobbs”) i rollerna som de unga Joe och Joan. Dessutom Karin Franz Körlof, utsedd till 2017 European Shooting Star (”Den allvarsamma leken”, ”Blå ögon”, ”Juicebaren”, ”Wallander: Sveket”) och Johan Widerberg (Oscarsnominerade ”En man som heter Ove”, ”Happy End”, ”Modus”, ” Lust och fägring stor”).

För regi svarar Björn Runge, som tidigare bland annat regisserat och skrivit manus till  Silverbjörnsbelönade ”Om jag vänder mig om” och ”Mun mot mun”, efter ett manus av Jane Anderson baserat på Meg Wolitzers roman med samma namn.